Burgent
June 20, 2013, 10:14:41 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Als je dit leest, zit je op het nieuwe forum. Proficiat smiley Als er iets niet werkt, just let it know.

Home   Help Search Calendar Login Register  
Pages: 1 ... 3 4 [5]
  Print  
Author Topic: examen vrijdag 3 februari 2006  (Read 6321 times)
Brahiiim
n00b
*

« Reply #60 on: January 21, 2008, 02:35:04 am »

@Meerske:

volgens mij moet die instructie ook niet herstart worden. op t einde van die load wordt het resultaat vanuit de L2 cache gewoon geforward naar de instructie die afhankelijk is van die load.. maar eindresultaat zou t zelfde moeten zijn: laatste instructie net in registerbestand in cyclus 10
Brahiiim
n00b
*

« Reply #61 on: January 21, 2008, 02:57:40 am »

nog ns @ Meerske: ik denk toch dat die load de pijplijn terug moet uitlopen van wakeup tot ex. mn redenering, waar ik troues absoluut ni zeker van ben.feedback is welkom!

slide 78 hoofdstuk 3. echt onduidelijke slide man man. heeft er iemand toevallig notities bij genomen of weet hoe het echt zit.
 ik veronderstel dat het de load is die in het RS blijft zitten, waarvan de busybit op 1 blijft staan. nu,na 4 cycli komt de data beschikbaar in de L1 cache(latentie tijd is van L1 tov L2 veronderstel ik). wat gebeurt er die 5e cyclus. meest logische: diene load leest de data van de L1 cache. maar die load kan er ni zomaar verschijnen denk ik???

"wel instructie later opstarten":

1e optie) hier doelt hij ook op die load instructie? bedoelt hij dat die load alle stappen van de pijplijn vanaf wake-up en selectie terug moet doorlopen?? ik denk het eigenlijk wel. CPU moet dat exact berekenen ahv latentie, wanneer die load operatie moet heropgestart(lees: gewake-upd) worden.

2e optie)
2e optie is dat de data aan de L1-cache sowieso verschijnt, zonder een load operatie en dat de CPU dus de eerste afhankelijke operatie zo moet schedulen dat die er tegen dan net geraakt. da lijkt me minder wss dat er info uit de cache kan komen zonder een load te moeten doen..

feedback is meeeer als welkom, das echt massas belangrijk denk ik

Greg
n00b
*

« Reply #62 on: January 21, 2008, 09:32:03 am »

^^
Vraag 1: Die lijkt bij mij ook heel hard op de MOESI tabel ja.

In verband met die load instructie, ik dacht ook optie 1. Eerst adresopzoeking, dan miss bij de 2e fase van de load instructie en dan terug de pijplijn doorlopen zodat ge na 4 cycliterug die load uitvoert. Lijkt me ook maar raar dat die instructie gewoon 'verdwijnt' en dat dan de data ineens beschikbaar is na 4 cycli...
Natuurlijk wel ni 100% zeker van. tongue
Meerske
n00b
*

« Reply #63 on: January 21, 2008, 11:05:48 am »

nog ns @ Meerske: ik denk toch dat die load de pijplijn terug moet uitlopen van wakeup tot ex. mn redenering, waar ik troues absoluut ni zeker van ben.feedback is welkom!

slide 78 hoofdstuk 3. echt onduidelijke slide man man. heeft er iemand toevallig notities bij genomen of weet hoe het echt zit.
 ik veronderstel dat het de load is die in het RS blijft zitten, waarvan de busybit op 1 blijft staan. nu,na 4 cycli komt de data beschikbaar in de L1 cache(latentie tijd is van L1 tov L2 veronderstel ik). wat gebeurt er die 5e cyclus. meest logische: diene load leest de data van de L1 cache. maar die load kan er ni zomaar verschijnen denk ik???

1e optie) hier doelt hij ook op die load instructie? bedoelt hij dat die load alle stappen van de pijplijn vanaf wake-up en selectie terug moet doorlopen?? ik denk het eigenlijk wel. CPU moet dat exact berekenen ahv latentie, wanneer die load operatie moet heropgestart(lees: gewake-upd) worden.

2e optie)
2e optie is dat de data aan de L1-cache sowieso verschijnt, zonder een load operatie en dat de CPU dus de eerste afhankelijke operatie zo moet schedulen dat die er tegen dan net geraakt. da lijkt me minder wss dat er info uit de cache kan komen zonder een load te moeten doen..

in het hoofdstuk van prestatie-analyse doet de prof dat ook, namelijk wachten tot de data van de cache beschikbaar is en dan onmiddellijk forwarden naar de EX-trap van een afhankelijke instructie. Dit mag alleen bij niet-blokkerende caches want dan heb je een extra buffer (naam vergeten) die loads - die een cachemiss veroorzaken -  aan de kant zet... (ze verdwijnen dus NIET zomaar...)

bij blokkerende caches moet de instructie helemaal herstart worden...
« Last Edit: January 21, 2008, 11:08:49 am by Meerske » Logged
Greg
n00b
*

« Reply #64 on: January 21, 2008, 11:29:18 am »

Blijft die instructie bij blokkerende cashes niet gewoon in de FU zitten ipv de pijplijn terug te doorlopen?
Meerske
n00b
*

« Reply #65 on: January 21, 2008, 11:32:14 am »

Blijft die instructie bij blokkerende cashes niet gewoon in de FU zitten ipv de pijplijn terug te doorlopen?

als je die load niet "nullifieerd" wel natuurlijk, maar de oplossing bestaat er in om die net opnieuw te laten starten...
Brahiiim
n00b
*

« Reply #66 on: January 21, 2008, 12:09:05 pm »

2e optie)

in het hoofdstuk van prestatie-analyse doet de prof dat ook, namelijk wachten tot de data van de cache beschikbaar is en dan onmiddellijk forwarden naar de EX-trap van een afhankelijke instructie. Dit mag alleen bij niet-blokkerende caches want dan heb je een extra buffer (naam vergeten) die loads - die een cachemiss veroorzaken -  aan de kant zet... (ze verdwijnen dus NIET zomaar...)

bij blokkerende caches moet de instructie helemaal herstart worden...

je hebt het over die MSHR-buffer. maar da was precies alleen bij L2 cache misses? en bovendien: ik weet eigenlijk ni goed of wij da "model" in hfdst 5 niet met een korrel zout moeten nemen?
mocht het zijn zoals ge zegt. hoe weet het RS dat de busy bit van de load op nul moet gezet worden?en van waar haalt hij die info..
Pages: 1 ... 3 4 [5]
  Print  

Jump to: