Burgent
May 25, 2013, 06:00:24 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Als je dit leest, zit je op het nieuwe forum. Proficiat smiley Als er iets niet werkt, just let it know.

Home   Help Search Calendar Login Register  
Poll
Question: Hoe wast?
Piece of cake (A+) - 4 (21.1%)
't zal wel ok zijn ( A ) - 9 (47.4%)
't zal derop of derronder zijn ( B ) - 4 (21.1%)
ik wil er nie over spreken ( C ) - 2 (10.5%)
Even naar het hiernamaals voor een klein mirakel ( D ) - 0 (0%)
Total Voters: 19

Pages: [1] 2 3
  Print  
Author Topic: Het Examen  (Read 3387 times)
Stijn
Global Moderator
postmonster

« on: January 16, 2007, 07:36:53 pm »

En?

'k ga hier geen volledige vragen posten, want ik vermoed dat onze opvolgers ook voorbeeldexamens gaan krijgen, maar als ge erover wilt discussieren, kunde hiermee ff uw geheugen refreshen

1. SC en PSO
2. # cycli update vs invalidate protocol
3. update protocool volledig uitwerken ( I, E, Sc, Sm, M )
4. sprongvoorspeller, Gag 3 bits, 1 bit tellers => efficientie
5. standaardvraag instructies, boomke maken, beetje forwarden, beetje hernoemen
6. 2 implementatie van som van een rij
7. 3 benchmarks => speedup berekenen

----------------------------

Bij mij wast wel ok, denk ik, 'k vond het nie zo simpel, maar tis een examen natuurlijk, 'k vind ook moeilijk om te zeggen of ge nu juist bezig waart of nie, maar goed

'k heb ook al heel stom geweest bij vraag 1  rolleyes

nu ja, niks meer aan te doen

afwachten dus !
Ben
Salweno-fotograaf
Administrator
postmonster

« Reply #1 on: January 16, 2007, 08:30:39 pm »

'k Discussieer nie zo graag over examens, en al helemaal nie over antwoorden Tongue
Ma 't viel mee, zal wel ok zijn denk'k Smiley
Tot zover mijn bijdrage aan deze topic.
RealNitro
postmonster

« Reply #2 on: January 16, 2007, 09:53:10 pm »

Ik vond vraag 1 enorm raar. Vraag 2 eigenlijk ook. Ik vroeg welk invalid protocol hij bedoelde, waarop hij antwoorde dat het niet uitmaakte. Terwijl er toch zeker een verschil was tussen MI en MESI bvb.
* RealNitro haat vage vragen.

Maar al bij al zal dat wel meevallen denk ik.
Ral
postmonster

« Reply #3 on: January 16, 2007, 10:18:17 pm »

En?

'k ga hier geen volledige vragen posten, want ik vermoed dat onze opvolgers ook voorbeeldexamens gaan krijgen, maar als ge erover wilt discussieren, kunde hiermee ff uw geheugen refreshen

1. SC en PSO

ik vond het een ambetant examen (ik haat ook vage vragen)
te veel 'nieuwe' vragen, dan ga je naar al die oefnlessen en probeer je ze te snappen en daar komt dan ocharme 1.5 vraag uit op 4 ptn

ik heb slechte ervaring met dit soort vakken (CompArchitectuur en Besturingssystemen), dus kzou graag weten in hoeverre mijn antwoorden kloppen met de juiste (die van jullie  wink)

1.

a) u,v,w,x allen 1
b) u en w = 1   v en x = 0 of 1
c) ik had in elke draad een STBAR

ben verre van zeker of dit correct is

2. R1 R2 R3 R3 W1 W1 W1 W1 W2 W3 als ik me goe herinner

a)
120 + 120 + 120 + 1 + 60 + 1 + 1 +1 +120 + 120 = 664

b)
120 + 120 + 120 + 1 + 60 + 60 + 60 + 60 + 60 + 60 = 721

3. deze vond ik niet zo leuk. kwist totaal niet wat je moest doen bij Bus Write. wann moest je BW initieren bvb?
   voor vandaag dacht ik dat update protocollen enkel een Bus Update hadden  embarassed

4. ik had per 10 sprongen 6 verkeerd voorspelde => 40% nauwkeurigheid

5.  a en b redelijk makkelijk
c)
ik had enkel
LD1 => EX
EX1 => EX
EX1 => LD  die niet mochten worden verwijderd...

6.

a) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

b) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

c) gelijke uitvoering dacht ik omdat OoO toch alle loads zo snel mogelijk probeert uit te voeren?

7.

A     B
2     3      => benchmark X
2     3/2   => benchmark Y
2     2      => benchmark Z

speedup_X = 3/2
speedup_Y = 3/4
speedup_Z = 1

gemiddelde speedup = (3/2+3/4+1)/3 = 13/12

gaarne wat bevestiging...
flupke
postmonster

« Reply #4 on: January 17, 2007, 11:46:34 am »

En?

1. SC en PSO

ik vond het een ambetant examen (ik haat ook vage vragen)
te veel 'nieuwe' vragen, dan ga je naar al die oefnlessen en probeer je ze te snappen en daar komt dan ocharme 1.5 vraag uit op 4 ptn

ik heb slechte ervaring met dit soort vakken (CompArchitectuur en Besturingssystemen), dus kzou graag weten in hoeverre mijn antwoorden kloppen met de juiste (die van jullie  wink)

1.

a) u,v,w,x allen 1
b) u en w = 1   v en x = 0 of 1
c) ik had in elke draad een STBAR

ben verre van zeker of dit correct is

2. R1 R2 R3 R3 W1 W1 W1 W1 W2 W3 als ik me goe herinner

a)
120 + 120 + 120 + 1 + 60 + 1 + 1 +1 +120 + 120 = 664

b)
120 + 120 + 120 + 1 + 60 + 60 + 60 + 60 + 60 + 60 = 721

3. deze vond ik niet zo leuk. kwist totaal niet wat je moest doen bij Bus Write. wann moest je BW initieren bvb?
   voor vandaag dacht ik dat update protocollen enkel een Bus Update hadden  embarassed

4. ik had per 10 sprongen 6 verkeerd voorspelde => 40% nauwkeurigheid

5.  a en b redelijk makkelijk
c)
ik had enkel
LD1 => EX
EX1 => EX
EX1 => LD  die niet mochten worden verwijderd...

6.

a) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

b) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

c) gelijke uitvoering dacht ik omdat OoO toch alle loads zo snel mogelijk probeert uit te voeren?

7.

A     B
2     3      => benchmark X
2     3/2   => benchmark Y
2     2      => benchmark Z

speedup_X = 3/2
speedup_Y = 3/4
speedup_Z = 1

gemiddelde speedup = (3/2+3/4+1)/3 = 13/12

gaarne wat bevestiging...

de mijne zijn uiteraard ver van juist, besturingsysteme was vorig jaar mijn slechtste vak...
1.

a) 3 mogelijkheden, naast da van raul waren er nog 2 anderen... die van b veronderstel ik (zeker van)
b) alle mogelijkheden, maar hier twijfel ik over
c) nja, da wist ik nie goe, vond ik maar tricky, dus heb ik et mis Wink

2.

Zelfde als raul

3.

tja, da was veel nadenke, zal ik ook wel nie alles just hebbe, ma kga die tabel nie geve zenne...

4.

zelfde als raul

5.

ik had nog nen extra, khad er 4 da verwijdert mochte worde, maar ook daar nie zeker van zenne, kzou nemeer wete de welke

6.

misses heb ik zelfde, maar kheb wel andere redenering (tging wel sneller, twaren toch allemaal loads?)

7.

zelfde als raul

De perfecte man
Sofian
nerd
**

« Reply #5 on: January 17, 2007, 01:25:09 pm »

1. SC en PSO

redelijk eenvoudig dacht ik die tweede instructie telkens zorgde ervoor (aangezien dat die afhankelijk was van de eerste) dat je zowel bij SC als bij PSO hetzelfde resultaat bekwam. In totaal waren er 3 mogelijke combinaties voor SC en 4 (waaronder de drie voor SC) bij PSO.
Ik had genoeg met twee STBARs en met 1 STBAR ging niet.

1. 664 cycli
2. 721 cycli
zoals de meesten overigens Smiley

was wat onduidelijk maar toen hij zei dat je keuzes mocht maken was het terrein vrij. Er stond zelfs bij Sc en Sm "er KUNNEN meerdere kopies" wat eigenlijk er voor zorgde dat je 'E' en 'M' niet eens nodig had strikt gezien. Maar dat heb ik maar niet gewaagd Wink

40% en moesten het 2 bit tellers geweest zijn 70% maarja slechte voorspeller. Beter random of globaal statisch pakken hoor.

a en b waren straight forward. Er waren twee afhankelijkheidspaden wat de fetch van 2 insns per cyclus bere goed uitkwam
c ietwat moeilijker daar het gebrek aan een potlood mij ergerde. Khad 4 forwardpaden en kheb er schoontjes de reden bij geformuleerd om toch niet teveel punten te verliezen bij deze erop of eronder vraag. in ieder geval:
LD1->ALG
ALG1->ALG
ALG1->LD
ALG2->ALG (das voor de laatste instructie die dan nog de uitkomst op de 3de instructie kan gebruiken. Nog speciaal gevraagd)

1 en 2 waren straightforward. Die opmerking van die array indices kwam van mij maar tmaakte niet echt veel uit daar m = n = 4. :p
3. Heb ik toch naar een mogelijke reden gezocht aangezien ik aannam dat de catch was. Aangezien bij de tweede implementatie de loads vlugger geissued kunnen worden door bv. een te klein instructievenster, kon het zijn dat ze rapper uitvoerde. Voor grotere a echter en i.h.b. wanneer m*n > cachegrootte zal de eerste implementatie het weer beter doen.

1
That's it. Er stond de hele benchmarksuite en elke benchmark was even belangrijk. Ik heb hiervan gemaakt "telt evenveel instructies". Dus wat heb ik gedaan:
speedup = uitvoeringstijdA / uitvoeringstijdB
uitvoeringstijdA = N*(1/IPCax + 1/IPCay + 1/IPCaz)
idem B en N is het aantal instructies in elke benchmark (ze zijn gelijk) en IPCax is de gemeten IPC voor benchmark X op een architectuur A.
Nu moet het lukken dat dat spul 1 uitkomt. Smiley
Kan ik er aan doen dat die twee architecturen even snel gedaan hebben. Er stond dat de benchmarks even belangrijk waren :p

Peace is but a shadow of Death
If this is all a dream, don't wake me up
Looking up at the sky too much makes you lose perspective
Ral
postmonster

« Reply #6 on: January 17, 2007, 02:24:52 pm »

1
That's it. Er stond de hele benchmarksuite en elke benchmark was even belangrijk. Ik heb hiervan gemaakt "telt evenveel instructies". Dus wat heb ik gedaan:
idem B en N is het aantal instructies in elke benchmark (ze zijn gelijk) en IPCax is de gemeten IPC voor benchmark X op een architectuur A.
Kan ik er aan doen dat die twee architecturen even snel gedaan hebben. Er stond dat de benchmarks even belangrijk waren :p

ik dacht dat benchmarks even belangrijk impliceerde geen gewogen, maar gewoon gemiddelde?
flupke
postmonster

« Reply #7 on: January 17, 2007, 02:37:58 pm »

1

ik dacht dat benchmarks even belangrijk impliceerde geen gewogen, maar gewoon gemiddelde?

jep, dat impliceerde dat idd. Dus het was een niet gewogen gemiddelde dat je moest uitrekenen. Simpelweg IPC(B) op IPC(A) uitmiddelen (de klokfrequenties waren hetzelfde, net zoals het aantal instructies (uiteraard, das altijd hetzelfde als je dezelfde benchmark neemt)). Aangezien de noemer gelijk was moest je arithmetisch gemiddelde nemen => 13/12 (redelijk zeker van)

De perfecte man
Kristof
nerd
**

« Reply #8 on: January 17, 2007, 05:20:04 pm »

Ik sluit me volledig aan bij Ben ik discussieer ook niet graag over de antwoorden...Of toch zeker niet als ik ni goe weet wa ik erover moet denken... Laten we het zo stellen als alles wat ik heb opgeschreven juist is, dan is er gene stress anders zal ik wel zien hoe het is geweest...
Sofian
nerd
**

« Reply #9 on: January 19, 2007, 07:57:53 pm »

dus de speedup is verschillend van 1 en toch doen beide architecturen evenveel cycli over de hele benchmarksuite?
mja en met evenwaardig werd inderdaad bedoeld ongewogen. Maar er bestaat nog altijd zoiets als een harmonisch gemiddelde. Wink
Sorry. Ben vrij zeker van mijn stuk. Hij heeft er nog speciaal de aandacht op gelegd tijdens de les. Namelijk dat aritmetisch niet altijd de juiste keuze is om een benchmarksuite te beschrijven.

Ik heb dus harmonisch gepakt en jullie aritmetisch. Wat ik weet is dat er bij mij een verklaring achter zit terwijl ik die niet zozeer terug zie bij jullie. Waarom aritmetisch? Dat de noemers gelijk zijn... vind ik nauwelijks overtuigend.
« Last Edit: January 19, 2007, 08:03:08 pm by Sofian » Logged

ani banani
postmonster

« Reply #10 on: January 19, 2007, 09:03:14 pm »

alleen heeft lieven letterlijk gevraagd om de prestatie van B tov van A of iets gelijkaardigs te bepalen
dus ipv te prutsen met uitvoeringstijdA/uitvoeringstijdB moest je letterlijk de vraag volgen een prestatieB/prestatieA doen

btw, er is een zware fout in je redenering, de 3 benchmarks hebben niet allemaal dezelfde aantal instructie N zoals je zegt, ze zijn gewoonweg gelijkwaardig
wat dezelfde is, was de frequentie waarmee wij in de formule van de prestatie geen rekening mee moesten houden

13/12 dus

--I'm going to find myself, if I get back before I return, keep me here--
Sofian
nerd
**

« Reply #11 on: January 20, 2007, 02:44:06 am »

jips das hetzelfde.
prestatieB/prestatieA = uitvoeringstijdA/uitvoeringstijdB = speed_up van B tov A zoals (letterlijk) gevraagd was = 1.
bron: slide 63 en 64 uit les 5 (Prestatie analyse)

en zelfs zonder te veronderstellen dat elke benchmark over N instructies beschikt kom ik er nog. Het enige dat ik dan anders doe op het einde is ipv een aritmetisch gemiddelde, een harmonisch gemiddelde pakken... wat overigens meer verantwoord is als je werkt met speedups.

nice try though Wink
« Last Edit: January 20, 2007, 02:50:39 am by Sofian » Logged

flupke
postmonster

« Reply #12 on: January 20, 2007, 10:41:39 am »

wie zegt dat dat meer verantwoord is als je met speedups werkt?Huh Tes niet dat de prof gezegd heeft dat je bij uitschieters harmonisch gemiddelde moet nemen, dat je bij alle speedups harmonisch gemiddelde moet nemen. Dit is duidelijk een metriek A/B, en kijk nu, alle B's zijn constant, wat zeggen die slides dan?Huh Neem het AM. Dit zal dan het eerlijkste resultaat geven. Als je naar de cijfers keek is B trouwens beter dan A (3/2 is een versnelling van 0.5, 2/3 vertraging van 0.3), en dit weerspiegelt zich in het AM. Dit is mijn laatste poging, sorry Sofian...

De perfecte man
ani banani
postmonster

« Reply #13 on: January 20, 2007, 11:46:39 am »

jips das hetzelfde.
prestatieB/prestatieA = uitvoeringstijdA/uitvoeringstijdB = speed_up van B tov A zoals (letterlijk) gevraagd was = 1.
bron: slide 63 en 64 uit les 5 (Prestatie analyse)

en zelfs zonder te veronderstellen dat elke benchmark over N instructies beschikt kom ik er nog. Het enige dat ik dan anders doe op het einde is ipv een aritmetisch gemiddelde, een harmonisch gemiddelde pakken... wat overigens meer verantwoord is als je werkt met speedups.

nice try though Wink

ik ken mijn theorie, toch bedankt
maar als prof je vraagt om prestatie te berekenen, dan bereken je niet de uitvoeringstijd voor zover ik weet
het zijn niet een en dezelfde begrip namelijk
voor de meer oplettende persoon 5-63: Uitvoeringstijd = # seconden=# instructies x CPI x (1 / klokfrequentie)
6-9: prestatie= instructies per seconde = instructies per cyclus x cycli per seconde= IPC x frequentie

voor je uitvoeringstijd heb je je N wel degelijk nodig
en zoals flupke zei s5-74 A/B=instructies per seconde
aangezien je absoluut niets weet over de aantal instructies per benchmark, mag je HM al schrappen
er blijft dus slechts 1 mogelijkheid over ( en de extra uitleg van prof dat frequentie gelijk is dat hij vergeten was te zeggen in zijn opgave)

--I'm going to find myself, if I get back before I return, keep me here--
Ral
postmonster

« Reply #14 on: January 20, 2007, 03:56:51 pm »

ik sluit me volledig aan bij ani banani en alle anderen die ook 13/12 uitkwamen zoals mij  cool
Sorry Sofian  wink

als 13/12 klopt ben ik wrsh er door voor dit vak, daarom dat ik hoop dat het klopt

moest je HM moeten nemen zou het wel een smerige vraag geweest zijn van Lieven.
en Lieven stelt geen smerige vragen, tis ne lieven...

Pages: [1] 2 3
  Print  

Jump to: