rob
n00b

|
 |
« Reply #1 on: June 13, 2008, 03:12:04 pm » |
|
Kijk zeker ook eens naar slide 47 van hoofdstuk CMMI - daar staat het iets duidelijker, vind ik.
Volgens mij zit het als volgt. - 'Requirements Development' is het ontwikkelen van de requirements, dus analyse, elicitatie, classificatie e.d. in het begin van het project (ook later kan nog elicitatie e.d. gebeuren). - 'Requirements Management' is het beheren van de requirements, dit is: feature lists aanpassen, bekijken of tijdens de ontwikkeling de requirements nog haalbaar zijn, of er geen moeten bijkomen, de planning afstemmen op features, ... (misschien beetje ruime omschrijving, maar hier komt het min of meer op neer).
Wat dan nog voor verwarring zorgt is dat 'REQM' een niveau-2 area is, en 'RD' niveau-3. Terwijl ge der geen kunt beheren als ge ze niet hebt. Hier heb ik even over getwijfeld, maar dat zit volgens mij zo: niveau-3 is defined. Dit wil zeggen: zaken als 'Technical Solution' (basically: implementeren) gebeuren natuurlijk in alle softwareorganisaties (zelfs niveau 0), maar vanaf niveau 3 gebeuren ze echt op een procesmatige, gedefinieerde manier. Dit is ook iets wat het softwareproject van mijn groep terug te vinden was: de eerste echte processen die je introduceert, zijn dingen die je niet zou doen in een heel kleine groep (planning, configuration management, ...). Dit zijn de niveau-2 zaken. Pas als deze zeken onder de knie zijn, ga je 'evidente zaken' zoals programmeren, requirements creeeren e.d. ook in processen gaan gieten.
|