programma's onder linux

Dit forum biedt een ondersteuning aan al wie GNU/Linux wenst te gebruiken, zowel beginners als gevorderden, maar op probleempjes stoot. Ervaren mensen komen hier regelmatig een kijkje nemen.

Moderator: WVS Ondersteuningsploeg

programma's onder linux

Postby frocksii on Sat 10 Apr, 2004 16:47

Omdat wij met de WVS een lijst zouden willen opstellen van vrije alternatieven, zijn we dus ook op zoek naar de programma's die u gebruikt onder linux.

Hoofdvragen zijn:
welke programma's
waarvoor
eventuele voor en nadelen er aan verbonden (voor u persoonlijk)

frocksii
frocksii

Postby Sylvain on Sat 10 Apr, 2004 17:07

MPlayer: mediaplayer, zelf gecompileerd uiteraard, besteeg goed, speelt zowat alles, enkel voordelen. Gebruik ik ook voor livestream: ik heb een menuutje met daarin een aantal knopjes à la "C-Dance Highstream" en "Stop Livestream". Dit stuurt de commandolijnversie van MPlayer aan zodat ik geen player meer te zien krijg, maar de radio gewoon aanstaat op de achtergrond. Uiteraard gebruik ik de grafische versie voor al de rest af te spelen.

Xine voor DVD's, hoewel MPlayer dat ook aankan, maar dat laatste wist ik niet.

OOo: alles waarvoor ge M$ Office zou gebruiken :-D

Gaim: instant messaging, al wil ik wel Kopete eens goed uittesten, schijnt beter te zijn

Java Netbeans: behoeft niet veel uitleg

Een paar editors zoals Kedit, ter vervanging van Notepad

Mozilla Firefox en Thunderbird: browser, mail en nieuwsgroepen, beestig goed gerief, uitgerust met enigmail (authenticatie en encryptie), advanced tab plugin, adblock,...

GQview: om door foto's te bladeren

De Gimp: voor al het grafisch geweld, voldoet perfect aan al mijn vereisten, ik werk er even vlot mee als met photoshop vroeger

Dia: tja, ooit gebruikt voor databanken, maar ook handig voor mensen die buizenschema's of zo moeten tekenen ;-)

VMware: voor mijn windowsinstallatie met enkel AutoCAD geïnstalleerd

XawTV: om TV te kijken :-) Al ga ik wel eens op zoek gaan naar iets met meer functies, zoals het gebruik van de hardwarematige MPEG2-encoder op mijn TV-kaart, TimeShifting en zo

gFTP, behoeft geen uitleg, is een goeie ftp-client die naast ftp ook nog ssh2 en enkele andere protocollen ondersteunt

Poseidon: UML Modeller

Xpdf en soms Acroread om pdf's mee te bekijken, acroread enkel als ik fullscreen wil (zoals voor presentaties)

Dan nog heel wat tools zoals pptp (VPN-verbinding), diff (verschillen zoeken tussen twee bestanden), kdiskfree (makkelijk mounten en de toestand van de HD bekijken), ...
Sylvain

Postby needless to say on Sat 10 Apr, 2004 20:21

Sylvain wrote:Java Netbeans: behoeft niet veel uitleg

Wat is dat?
needless to say

Postby ikke on Sat 10 Apr, 2004 22:19

NetBeans is Java IDE.

DVD Playback prefereer ik Totem met xine backand (USE='-gstreamer" emerge totem), wegens DVD menu capaciteiten...

Blender: 3D modelling en rendering (ook Windows)

Mono: OSS .Net platform, volledige C# compiler, ASP.Net,...

Will think about it
ikke

Postby Murci on Sun 11 Apr, 2004 16:33

- KMail: handig en licht mailprogramma
- Evolution (ximian): vergelijkbaar met MS Outlook (een pak meer dan enkel mailen dus).

Voor messaging zou ik nog een paar aanvullingen willen doen (niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren).
- centericq: text-based icq-client
- amsn: msn-clone met veel meer mogelijkheden
- kopete: nog een "all-in-one" oplossing

- BitchX: irc-client (ook voor consolegebruik)
- Xchat: irc-client

- firefox: snelle en goede browser (door de meesten wel gekend, i know)
- links: text-based browser voor wie weet wat hij/zij zoekt.
- pan: redelijk deftige newsreader (goede text-based newsreader = slrn)
- gtk-gnutella: p2p client die met veel netwerken verbindt

En nog een hele hoop. Misschien ook even kijken op deze site, staan nog veel mooie dingen bij. Ik weet niet of al deze opgesomde programma's vrij zijn, maar het merendeel wel dacht ik.
Murci

Postby ikke on Mon 12 Apr, 2004 16:55

Links werkt ook grafisch (FrameBuffer, FBDev of X)
GiFT en GiFTCurses/GiFTUI, + gift-fasttrack en gift-gnutella

Irssi, evolution zeker ook

VMWare is niet bepaald OSS he ;) Wine natuurlijk...

KDevelop, Anjuta en MonoDevelop (SharpDevelop onder Windows)
BlueFish, NVU, vim

GDesklets zijn altijd leuk :)
ikke

Postby froebeldiedoebel on Tue 13 Apr, 2004 12:34

* firefox -- ipv IE
* Konqueror -- ipv verkenner (soms ook ipv firefox :P)
* mplayer -- ipv WMP
* OO -- ipv MSO
* Kate -- ipv notepad
* K3b -- ipv Nero
* XMMS -- ipv winamp
* XEmacs -- ipv notepad (:rotflmao:)
* Kmail -- ipv outlook express
* KVirc -- ipv mIRC
* en ongeveer alle kleine onnozele programmakes die bij win moeten geinstalleerd worden, en bij linux al geinstalleerd zijn (bv rar/ace archiver om maar 1 ding op te noemen)

't meest content ben ik over mplayer, K3b en Konqueror

cheers, f
froebeldiedoebel

Postby Lennert on Wed 14 Apr, 2004 19:46

unrar heb ik moten emergen ze ;-)
Lennert

Postby Lennert on Thu 15 Apr, 2004 12:26

Ik gebruik volgende proggies:

Mozilla Firefox / Thunderbird, shfs om VTK en Eduserv schijven te mounten ZONDER VPN, xmms om mp3's af te spelen, mplayer en mplayerplug-in om videootjes af te spelen (en ook in de browser), aterm als terminal, gpdf om pdffen mee te bekijken, america's army om af en toe stoom af te laten, xcircuit om elektrische scamaatjes te tekenen, bluefish als editor, gthumb om fotootjes mee te bekijken, ...

ah ja en matlab draait daar ook op.

ik draai nu ca. 2 maanden gentoo only en ik denk dat dat de eerste distributie is die zo transparant is dat ik er wens mee te blijven werken. nu alleen hopen dat gnome 2.6 gauw als ebuild stable wordt.
Lennert

Postby ikke on Thu 15 Apr, 2004 12:28

Zet gnome in u package.keywords?
Of draai een volledig ~x86 systeem, das leuk.
Of gebruik de breakmygentoo gnome ebuilds...
ikke

Postby Lennert on Tue 27 Apr, 2004 21:08

giFT: perfecte replacement voor Kazaa, gnutella,soulseek en elk ander protocol waarvoor er een plugin bestaat.
Lennert

Postby laue on Tue 06 Jul, 2004 22:55

wat hier geloof ik niet tussenstaat is een deftige virusscanner!!
wat gebruiken jullie? (if any)

ps1: amaroK als vervanger van itunes is wel leuk
ps2: check www.kde-apps.org
www.gnome-apps.org
trial is the first step towards failure
laue

Postby ikke on Tue 06 Jul, 2004 23:44

Clamav is FOSS, en f-prot. Op de mailserver die ik doe draait clamav in eerste linie, f-prot als fallback. En dat houdt een heleboel mails tegen, geloof me ;)
ikke

Postby Batist on Sat 18 Sep, 2004 21:37

Een virus scanner is niet echt nodig als je voorzichtig bent.
Op Linux zijn er zowizo al minder virusen/worms/trojans... maar zelfs op mijn windows XP kan ik nu al 2 jaar zonder virus scanner (en er zijn nog geen virusesen op gekomen die 'k niet handmatig kon verwijderen).

Gewoon af en toe eens Run> msconfig en kijken welke services opstarten of/en kijken in taskmanager welke programma's je niet kent die draaien... enz.

Ik gebruik eigenlijk (redelijk) veel vrije software maar dan op windows:

-AMSN
-OOo
-Mozilla
-Mozilla-mail
-Ethereal
-Nmap
-Graph

da zijn zo wat da belangrijkste

Alleen ben 'k wel nog opzoek naar een goeie Open Source - File manager, als iemand een goeie tip heeft ... (en niet konqueror plz.)

Thx,
Batist
Batist

Postby ikke on Sat 18 Sep, 2004 22:36

Rox? Nautilus?
ikke

Postby Corpse on Tue 14 Dec, 2004 16:11

een programmaatje dat ik zeer handig vind is screen.
Hiermee kan je via ssh een "scherm openen" (commandline).
Op die manier kan je bv een emerge world starten en ssh direct terug afsluiten.
Corpse

Postby ikke on Tue 14 Dec, 2004 18:36

Corpse wrote:een programmaatje dat ik zeer handig vind is screen.
Hiermee kan je via ssh een "scherm openen" (commandline).
Op die manier kan je bv een emerge world starten en ssh direct terug afsluiten.
All time favourite.

En vim natuurlijk ;)
ikke

Postby crahan on Wed 15 Dec, 2004 12:43

wget en/of curl mogen er van mij gerust ook bij :).
crahan

Postby Lennert on Wed 15 Dec, 2004 12:51

crahan wrote:wget en/of curl mogen er van mij gerust ook bij :).

wow, curl kende ik niet.
Lennert

Postby anonymus on Wed 15 Dec, 2004 14:17

De unief heeft nu citrix, dus van thuis uit kan ik ook maple, matlab, etc... gebruiken zonder dat deze programma's bij mij geïnstalleerd staan.
Citrix heeft ook een linux-client, wil dat dan zeggen dat al die programma's ook onder linux gaan werken?
anonymus

Postby windowlicker on Thu 16 Dec, 2004 2:02

audacity, apache en mysql nie vergeten é ;) (en phpmyadmin)

als er nog zijn die zeer goeie audiotools voor linux weten... ik ben meer dan geinteresseerd.

ben nog aan het foefelen met open sound world (http://osw.sourceforge.net), ook win32

qua grafisch... sodipodi, gimp en vooral inkscape mogen er zijn!!!
windowlicker

Postby ikke on Thu 16 Dec, 2004 11:53

windowlicker wrote:audacity, apache en mysql nie vergeten é ;) (en phpmyadmin)

als er nog zijn die zeer goeie audiotools voor linux weten... ik ben meer dan geinteresseerd.

ben nog aan het foefelen met open sound world (http://osw.sourceforge.net), ook win32

qua grafisch... sodipodi, gimp en vooral inkscape mogen er zijn!!!
De Jackit?
ikke

Postby laue on Tue 04 Jan, 2005 15:41

k zou graag een progje gebruiken, zonder te veel dependencies, waarmee ik network file systemen kan browsen, en liefst geïntegreerd in een filemanager, die er ook nog (een beetje) knifty uit ziet (dus liefts een gui).

Ik gebruik nu rox, maar k zou eigenlijk een volwaardige vervanger willen van konqueror (zonder grasduinen). Dus met een soort adresbalk of zo waar ik maar ik naast file:// ook smb:// of zo kan typen.
laue

Postby Sylvain on Tue 04 Jan, 2005 16:36

Komba2 is goed om windows/samba shares te vinden in uw netwerk.
Sylvain

Postby RealNitro on Tue 04 Jan, 2005 16:44

laue wrote:k zou graag een progje gebruiken, zonder te veel dependencies, waarmee ik network file systemen kan browsen, en liefst geïntegreerd in een filemanager, die er ook nog (een beetje) knifty uit ziet (dus liefts een gui).

Ik gebruik nu rox, maar k zou eigenlijk een volwaardige vervanger willen van konqueror (zonder grasduinen). Dus met een soort adresbalk of zo waar ik maar ik naast file:// ook smb:// of zo kan typen.
nautilus

:lol:
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools." - Douglas Adams
RealNitro
Spambuster

Postby laue on Wed 05 Jan, 2005 13:58

nautilus heeft wel smerig veel dependencies, waaronder een hoop uit de gnome-base. Dat wil ik dus niet, maar als er niks anders uit de boom valt, zal ik er wel toe genoodzaakt worden vrees ik :|
laue

Postby RealNitro on Wed 05 Jan, 2005 14:09

laue wrote:nautilus heeft wel smerig veel dependencies, waaronder een hoop uit de gnome-base. Dat wil ik dus niet, maar als er niks anders uit de boom valt, zal ik er wel toe genoodzaakt worden vrees ik :|
Ik heb een paar maand geleden iets gelezen (via /. ) over het integreren van iets dergelijks in Konquerer. De mogelijkheden zouden zelfs groter zijn dan die van nautilus/gnome (onder andere zou je kunnen browsen in .tar bestanden, en on-the-fly bestanden zou kunnen veranderen/toevoegen/verwijderen). Kheb ff gezocht op google, en dit is wat ik heb gevonden. Heb wel niet lang gezocht...

Misschien herinnert iemand zicht dat artikeltje beter?
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools." - Douglas Adams
RealNitro
Spambuster

Postby laue on Wed 05 Jan, 2005 14:10

en komba is kde/qt based.
laue

Postby RealNitro on Wed 05 Jan, 2005 14:11

laue wrote:en komba is kde/qt based.
wtf? Jij gebruikt toch KDE??
RealNitro
Spambuster

Postby laue on Wed 05 Jan, 2005 14:16

konqueror heeft inderdaad ook die functionaliteit, maar ben net van kde naar fluxbox overgeschakeld en wil (puur uit principe) niet de kde- en gnome-base installeren enkel om een filebrowser of zo te gebruiken. Ben daarom op zoek naar volwaardige vervangers voor alle programmas die ik gebruikte in kde.

zoals: rox (maar nog niet volledig tevreden over), xcdroast (uitstekend), xv, alsamixergui, J (thumbs up) en nano (voor het snelle werk), en meer en meer gui's die ik tracht te vervangen door eenvoudige shell-scripts (zoals bijvoorbeeld voor cpufreq)
laue

Postby laue on Wed 05 Jan, 2005 14:18

@realnitro: was in originele bericht vergeten te vermelden dat ik kde heb opgegeven :oops:
laue

Postby ikke on Wed 05 Jan, 2005 14:58

ikke

Postby laue on Wed 05 Jan, 2005 15:27

@ikke: heb je die xffm toevallig op het gentoo forum gevonden? indien ja moet je eens checken wie die post geplaatst had ;)

xffm ziet er erg veelbelovend uit
LinNeighborhood is een leuk progje, maar indien xffm niet met te grote (sic) dependencies zit, ga'k toch die gebruiken

anyway: tnx
laue

Postby RealNitro on Wed 05 Jan, 2005 15:43

laue wrote:xcdroast (uitstekend)
Ik haat Xcdroast alsmaar meer. T zoekt altijd veeeeeeeeeeeel te lang naar mijn cd/dvd's (kweet, je moet ergens een of andere emulatie doen, maar ik weet niet hoe, en het waarom ervan is me ook niet duidelijk). Dan moet je nog na de installatie speciaal ergens naar een site een sleutel aanvragen om dvd's te branden (heb ik ondertussen al gedaan). Daarbij komt dan nog dat het me nu nog altijd niet duidelijk is hoe ik precies bestanden op mijn cd zet.

Resultaat van die vertraging bij het detecteren van de cd en de verwarring: ik doe er een half uur over om met dat programma een cd te branden (zonder de brandtijd zelf).

Ik weet dat er ergens een handleiding is op het internet, maar die is niet al te duidelijk, en eigenlijk zou je bij iets dat zo simpel is als een cd branden toch geen handleiding nodig mogen hebben, niet?

Nuja, ik kan ook niet werken met nero bvb, dus t zal mss aan mezelf liggen dat het er zo ingewikkeld uitziet. Mijn ideale brandprogramma: kiezen tussen data - kopie - iso, drag en drop, snelheid kiezen en branden maar.
RealNitro
Spambuster

Postby ikke on Wed 05 Jan, 2005 16:10

laue wrote:@ikke: heb je die xffm toevallig op het gentoo forum gevonden? indien ja moet je eens checken wie die post geplaatst had ;)

xffm ziet er erg veelbelovend uit
LinNeighborhood is een leuk progje, maar indien xffm niet met te grote (sic) dependencies zit, ga'k toch die gebruiken

anyway: tnx
Euh nee, XFFM is file manager van XFCE, en ik heb een hele tijd lang XFCE4 gedraaid...
ikke

Postby laue on Wed 05 Jan, 2005 16:11

van xcdroast website:
That new ATAPI mode is enabled by default in X-CD-Roast on linux. It requires a kernel 2.4.x and is able to access ATAPI devices directly through the IDE driver, without the help of SCSI emulation. However, that mode is still experimental and causes some problems. Using a CD writer in that mode is not recommended - please use always SCSI emulation here. The ATAPI mode on a device can cause great delays in all X-CD-Roast operations, because communication with it takes much more time. Having a media in the drive seems to have a positive effect. You will also notice a lot of driver errors in your system log files. This seems to be normal.

You can tell X-CD-Roast to ignore the ATAPI mode when you start it with the "-a" option.

There is also no DMA transfer supported at all though the ATAPI interface.

On some not correctly installed machines X-CD-Roast will find your devices both via SCSI emulation and via ATAPI - they are displayed double in the setup. Things could work nevertheless, but use the scsi-emulated devices only then. (The devices without the "ATAPI:"-marking)

Conclusion: Use your writer only with SCSI emulation, but a normal CD/DVD-ROM drive as read only device will work fine in ATAPI mode (if you don't mind 30 second delays when there is no medium in the drive). This is also the default setup for many Linux distributions.

Note: All this problems should be non-existant with 2.6.x kernels, here ATAPI is the recommended setup.

1. Gebruik 2.6.9 kernel (2.6.8 gebruikers hebben meer klachten)
2. enable SCSI-emulation in kernel
3. bij de setup xcdroast: manueel instellen writer via /dev interface (/dev/cdrom ?) Als je naar devices zoekt, zal je nu (althans bij mij) twee interfaces zien voor dezelfde writer. Bijvoorbeeld:
[ATAPI:0,0,0] <vendor> <model> <rev.>
[dev/cdrom] <vendor> <model> <rev.>
De niet-ATAPI versie is degene die je zelf manueel hebt ingegeven. Deze gebruikt nu SCSI-emulatie.

Nu zou alles (ook het scrijven zelf, door gebruik van DMA) vlotter moeten gaan...
laue

Postby laue on Wed 05 Jan, 2005 16:14

@ikke: ongeveer op het zelfde ogenblik als jouw antwoord verscheen ook op de gentoo forums een antwoord, waarin ook xffm aanbevolen werd.
laue

Postby ikke on Wed 05 Jan, 2005 16:21

laue wrote:@ikke: ongeveer op het zelfde ogenblik als jouw antwoord verscheen ook op de gentoo forums een antwoord, waarin ook xffm aanbevolen werd.
Ah geen idee, ik lees niet bepaald alles ;)
ikke

Postby ikke on Wed 02 Feb, 2005 15:14

Voor de mensen die met muziek bezig zijn: check Wired
ikke

Postby windowlicker on Wed 02 Feb, 2005 15:34

ikke wrote:Voor de mensen die met muziek bezig zijn: check Wired

mmmh, lijkt mij zeer beperkt...

plugins...
# Loop Sampler
# Beatbox
# Sampler
# Low-pass filter
# Delay

en geen vst-ondersteuning (wat weinig mogelijk is in linux)

in ieder geval. ik heb om em411 al gehoord van mensen die met linux audio bezig zijn en die hard zijn. het is dus mogelijk.
windowlicker

Postby laue on Thu 17 Feb, 2005 19:52

heb lang moeten zoeken achter een lichtgewicht gtk2.0 based teksteditor (notpad stijl), maar heb er eindelijk één gevonden.
Voorwaarden waren gtk2.0, pijlsnel openen, geen andere dependencies en geen spuuglelijke layout.

=> leafpad

http://tarot.freeshell.org/leafpad/

PS: staat in portage
laue

Postby laue on Thu 10 Mar, 2005 0:25

streaming radio: streamtuner
commandline audioplayer: mpg321 (niet mpg123 -> werkt enkel met OSS emulatie)

waarom commandline audioplayer?
-> omdat je die buiten de x omgeving kan draaien, zodat de muziek blijft spelen wanneer je x opnieuw opstart of afsluit.
-> bij streaming audio moet je geen playlist editor of gui hebben
laue

Postby ikke on Thu 10 Mar, 2005 13:28

laue wrote:streaming radio: streamtuner
commandline audioplayer: mpg321 (niet mpg123 -> werkt enkel met OSS emulatie)

waarom commandline audioplayer?
-> omdat je die buiten de x omgeving kan draaien, zodat de muziek blijft spelen wanneer je x opnieuw opstart of afsluit.
-> bij streaming audio moet je geen playlist editor of gui hebben
Streams: Rhythmbox (mn normale media player) in mn Systray.
Wat ook een leuke is: cplay, vooral dan met "mad" als MP3 player (beste kwaliteit mp3 decoding die je kan vinden naart schijnt), en dan cplay in een screen steken en die screen detachen -> moet zelfs u console niet laten openstaan
ikke

Postby laue on Thu 10 Mar, 2005 14:40

kan je wat meer uitleg geven over 'screen'?
Heb hier gelezen dat je dan via ssh kan inloggen en het scherm terug afsluiten of zo. Kan je dan inloggen op een server, daar een mediaplayer starten, de audio redirecten naar de client en dat scherm afsluiten?
laue

Postby ikke on Thu 10 Mar, 2005 14:55

laue wrote:kan je wat meer uitleg geven over 'screen'?
Heb hier gelezen dat je dan via ssh kan inloggen en het scherm terug afsluiten of zo. Kan je dan inloggen op een server, daar een mediaplayer starten, de audio redirecten naar de client en dat scherm afsluiten?
Screen is gewoon een terminal emulator, die je dan van je echte terminal kan detachen, waarbij de "virtuele" screen terminal gewoon verder loopt.

Probeer dit eens:
Code: Select all
screen
tail -f /var/log/messages
* druk control-A, control-D

Nu zit je terug in je terminal waar je zat voordat je screen startte. Kijk eens naar de output van "ps afx"

om je running screens te zien: screen -ls

Om een screen te "resumen": screen -r

Nu zie je de output van "tail" weer.
Om uit een screen te gaan: "exit", of control-D

Dus:
* start een terminal
screen
cplay
* maak playlist aan, en start playback
* ^A, ^D
* Sluit je terminal af
Muziek blijft lopen
Als je muziek wil stoppen:
* open een terminal
screen -r
* sluit cplay af
^D

Er zijn nog opties, dit is bvb hoe ik mijn irssi start (een IRC client):
screen -d -R -S irssi -t Irssi irssi

Dwz: start screen, -d -R: detach indien het gevraagde screen al bestaat, en reattach heer, of start een nieuwe screen indien de gevraagde nog niet bestaat, -S geef het screen de naa"irssi", -t terminal titel "Irssi", en start proces irssi erin.
Op die manier heb ik altijd één irssi instance lopen, en raak je er altijd aan, of je nu in de console of in X aan het werken bent.

Leukst vanals is dan als je die screen op een server kan draaien. Dan ben je 24/24 online, kan je je nick niet kwijtraken, en kan je steeds zien wat er besproken is in de periode dat je pc afstond.
ikke

Postby laue on Thu 10 Mar, 2005 15:17

waarvoor gebruiken jullie 'screen' nog?
Het lijkt me een progje met eindeloos veel toepassingen, dus laat weten..
laue

Postby ikke on Thu 10 Mar, 2005 16:04

Als ik iets aant emergen ben -> in een screen, dan screen detachen. Tijdens de meeste compiles is TTY output namelijk een van de limiterende factoren op snelle pc's.
ikke

Postby laue on Thu 10 Mar, 2005 16:29

interessant!

keep 'em coming...
laue

Postby laue on Sat 14 May, 2005 16:04

audio: muine (lightweight rhythmbox)
laue

Next

Return to Linux-forum