Keuzevakken

Alles voor de computerwetenschappers

Postby L@p!no » Wed 24 Sep, 2008 18:53

Softwarebeheer is IMHO wel interessant om iets over te weten, maar de lessen van die prof zijn echt wel te saai: die begint te babbelen en te babbelen en na 5 minuten is uw aandacht weg, althans bij mij toch, maar het geringe aantal mensen in zijn lessen toont aan dat dit niet enkel bij mij het geval was (hij heeft als ik mij niet vergis ooit les gegeven voor 1 persoon).
Wat die overlapping met softwarearchitectuur betreft: toch niet echt veel van gemerkt op theoretisch vlak. Je moet wel doorheen het jaar een opdracht maken waarbij je CMMI op een softwareproject moet toepassen. Normaal gezien is dit het project/de projecten van het vak softwareproject, waarbij het dus handig is als je dat vak volgt, maar het kan ook wel zonder.
PS: Zo zou een deel van het alfabet eruit zien als Q en R niet bestonden.

Image
L@p!no

Postby Meerske » Mon 29 Sep, 2008 16:37

benanne wrote:Daar kan ik zeker mee leven :) Bedankt!

Nuja, ondertussen ligt mijn keuze ongeveer vast:
Eerste jaar:
- HFC toegangsnetwerken
- Netwerkmodellering en ontwerp
- Spraakverwerking

Tweede jaar:
- Stage (hopelijk, anders moet ik nog wat vakjes vinden)
- Inleiding tot operationeel onderzoek
- Compilers
- Programmeertalen

HFC doe ik dit jaar ook, netwerkmodellering is iets te veel werk door het jaar en ik heb mijn thesis. Spraakverwerking heb ik vorig jaar gedaan en is best chill. Er is ook nog een klein project bij in Matlab (met 2 personen) maar dat is maar enkele dagen werken...
There are parts of me that don't get nervous
Not the parts that shake
Meerske

Re:

Postby benanne » Tue 01 Sep, 2009 17:13

Meerske wrote:Er is ook nog een klein project bij in Matlab (met 2 personen) maar dat is maar enkele dagen werken...
Laat ik ondertussen verduidelijken dat dat bij mij dus wel even anders was :eyecrazy:
Het project was compleet buiten proportie, en we hebben er nog tot dik drie weken in de examenperiode aan gewerkt om het af te krijgen. Hopelijk lag dat gewoon aan het specifieke project, maar anders zou ik het toch niet meer aanraden.

Aan mijn stage ben ik nu bezig. Ik twijfel wel of ik "Inleiding tot operationeel onderzoek" wel ga doen - een groot deel van de vakinhoud die ik er interessant (of toch minstens "belangrijk") aan vond hebben we nu dit jaar al gezien bij Multimedianetwerken. Compilers en Programmeertalen liggen nog steeds vast :)
benanne

Re: Keuzevakken

Postby Mathiasdm » Wed 02 Sep, 2009 12:06

Ik ben intussen ook vrij zeker over mijn keuzevakken:
- Computergrafiek: lijkt me vrij interessant, en niet supermoeilijk (ik vermoed dat het tweede semester al druk genoeg zal zijn met de thesis)
- Programmeertalen: interessant onderwerp en Laermans, meer moet ik niet weten :P
- Financiële en kostprijsrapportering in ondernemingen: lijkt me nuttig en hopelijk interessant :-)
- Ondernemingsrecht: idem
Ah, en dan nog Netwerkmodellering- en ontwerp, dat ik vorig jaar heb afgelegd en nu als credit inbreng 8)

Ervaringen keuzevakken vorig jaar:
- Hybrid Fiber-Coax Networks: interessante leerstof (als je eens wil weten hoe het netwerk van Telenet werkt), niet echt interessant gegeven door de prof
- Stage: een aanrader (ik heb er deze vakantie nog een gedaan :P )
- Netwerkmodellering- en ontwerp: interessant en niet zo moeilijk, maar ik vond de projectbegeleiding wat gebrekkig (heel onduidelijk, info laat ontvangen en zo)
- Ondernemingschap en innovatie: totale afknapper. Leek me een interessant onderwerp, maar het bleek eigenlijk niet interessant, de prof was enthousiast maar niet zo goed, en het project was wat belachelijk (en bovendien leer je er niks van bij als je al SA gehad hebt)
"To define recursion, we must first define recursion."
"It's 5.50 a.m.... Do you know where your stack pointer is?"
---
VTK Chat met IRC
Automatisch je VPN opnieuw laten verbinden (enkel *NIX-besturingssystemen)
Mathiasdm
Site Admin

Postby benanne » Wed 02 Sep, 2009 18:33

Mathiasdm wrote:- Netwerkmodellering- en ontwerp: interessant en niet zo moeilijk, maar ik vond de projectbegeleiding wat gebrekkig (heel onduidelijk, info laat ontvangen en zo)
dit wil ik even bevestigen (zat bij Mathias in de groep). Bovendien zijn we daar, aan onze punten te zien, ook voor afgestraft, wat ik best grof vond. Maar de begeleiders verschillen per project, dus het kan ook goed zijn dat we gewoon pech gehad hebben.

Mathiasdm wrote:- Ondernemingschap en innovatie: totale afknapper. Leek me een interessant onderwerp, maar het bleek eigenlijk niet interessant, de prof was enthousiast maar niet zo goed, en het project was wat belachelijk (en bovendien leer je er niks van bij als je al SA gehad hebt)
met SA bedoelt ie Softwarearchitectuur, voor de duidelijkheid <)
benanne

Postby benanne » Sat 12 Sep, 2009 13:24

Zijn er hier mensen die Signaalverwerking gevolgd hebben? Ik vermoed van wel aangezien het een plichtvak is voor de ETers...

Ik ben het aan't overwegen omdat:
- het mogelijk interessant is voor mijn thesis (misschien da'k mijn begeleider nog eens mail om te vragen of hij dat ook vindt)
- het gegeven wordt door prof. Martens, die ik al gehad heb voor Spraakverwerking, en die tevens een promotor van mijn thesis is
- het in het eerste semester gegeven wordt. Ik leg liefst het zwaartepunt in het eerste semester, zodat ik mij in het tweede semester wat meer kan toeleggen op mijn thesis.

Dus ik zou eens willen weten hoe interessant, nuttig en haalbaar dat vak is. Ik vat over een week mijn 2de master CW: ICT aan, dus ik weet wel 't een en 't ander over pakweg DFTs, maar misschien is mijn voorkennis toch te beperkt.

één mogelijk probleem dat ik zie is dat de theorielessen volledig overlappen met die van Mobiele en breedbandtoegangsnetwerken. Misschien dat iemand die dat vak gevolgd heeft mij ook eens kan vertellen hoe nuttig die lessen zijn. Ik zal in ieder geval moeten kiezen, dus ik ga moeten proberen uitvissen welke van de twee het interessantst/nuttigst zijn. Misschien zijn er ook verplichte uren?
benanne

Postby zanneloon » Wed 16 Sep, 2009 12:44

heeft er iemand het vak optimalisatietechnieken gevolgd?
Curve: The loveliest distance between two points
zanneloon

Postby dmo » Sat 26 Sep, 2009 21:04

benanne wrote:Zijn er hier mensen die Signaalverwerking gevolgd hebben? Ik vermoed van wel aangezien het een plichtvak is voor de ETers...

godverdomme
ik kan alleen maar het vak ten stelligste afraden
ik vond het oersaai, en moeilijk

maar sommige mensen vonden het wel leuk en een klasgenoot van mij had 19 op dat vak
dusja, die personen zullen dat waarschijnlijk wel aanraden
dmo

Postby benanne » Sat 26 Sep, 2009 22:01

hihi, nuja, ondertussen is't al niet meer nodig, 't is Introduction to Operations Research geworden <)
benanne

Postby Seth » Sun 27 Sep, 2009 0:49

dmo wrote:ik kan alleen maar het vak ten stelligste afraden

Ik heb juist gehoord van iemand die dat nu volgt dat hij het een leuk en interessant vak vind.
misschien zijn het enkel de eerste hoofdstukken die zo leuk zijn.
Mijn ouders vonden dat raar. Ik vond dat efficiënt.
Seth

Postby dmo » Sun 27 Sep, 2009 18:02

Seth wrote:
dmo wrote:ik kan alleen maar het vak ten stelligste afraden

Ik heb juist gehoord van iemand die dat nu volgt dat hij het een leuk en interessant vak vind.
misschien zijn het enkel de eerste hoofdstukken die zo leuk zijn.

mja, zoals ik al zei:
sommige mensen vonden het wel leuk

interesses enzo kunnen ver uiteen liggen
dmo

Postby layla » Wed 30 Sep, 2009 10:42

iemand enige ervaring met:

* spraakverwerking (is dat 1 uur of twee uur? op het rooster staat zo een uur ingevuld en dan "na afspraak"
* vage databanken (van guy de tre, hij heeft er in de les een beetje over verteld, het leek mij interessant maar ik heb natuurlijk databanken nog niet volledig gehad :? )
"Life would be so much easier if we only had the source code"
"de meisjes zijn toch lekker de beste"
-überguest
Image
layla

Postby benanne » Fri 02 Oct, 2009 13:48

Spraakverwerking is 1 uurtje in de week. ma 't is wel pijnlijk, om 8u30 in auditorium G :(
Hoedanook een zeer interessant vak, vond ik. Het grootste minpunt was het project, dat zwaar buiten proporties was (de examenperiode was al een week of twee bezig toen het onze eindelijk af was). Maar elke groep doet een ander project, en het zijn er ook elk jaar andere, dus dat kan een eenmalig voorval geweest zijn. Daar kan ik uiteraard niet over oordelen.
benanne

Postby Mathiasdm » Fri 02 Oct, 2009 15:52

Voor Vage Databanken kan je eens mailen naar De Tré. Hij heeft mij eens zijn volledige cursus doorgestuurd, toen ik om info vroeg.
"To define recursion, we must first define recursion."
"It's 5.50 a.m.... Do you know where your stack pointer is?"
---
VTK Chat met IRC
Automatisch je VPN opnieuw laten verbinden (enkel *NIX-besturingssystemen)
Mathiasdm
Site Admin

Postby layla » Sat 03 Oct, 2009 12:32

't is uiteindelijk toch Biostatistiek geworden. Vage databanken en spraakverwerking zullen dus waarschijnlijk voor volgend jaar zijn! :joy:
"Life would be so much easier if we only had the source code"
"de meisjes zijn toch lekker de beste"
-überguest
Image
layla

Previous

Return to 3e Bach BC