Bedrijfskundige Systeemtechnieken

Hier komen alle vragen en antwoorden over alles wat met onderwijs, FRiS en
studentenvertegenwoordiging aan onze faculteit te maken heeft.
Examenroosters, onderwijsevaluaties, hervormde vakken,... Noem maar op!

Moderators: Pedros, Yannick Clybouw

Bedrijfskundige Systeemtechnieken

Postby WVK » Tue 19 May, 2009 10:17

Sinds 2007 biedt men blijkbaar de master bedrijfskundige systeemtechnieken aan, aan de UGent, hoewel die discipline al jaar en dag bestaat (internationaal dan). Ik vroeg me gewoon af wat studenten die deze master momenteel doen er zo al van vinden. Interessante vakinhoud en/of interessant gegeven? Te moeilijk/gemakkelijk? Te theoretisch of juist te praktisch? nuttig? interessante vooruitzichten? Op het eerste zicht lijkt het gelijkaardig aan bv. de opleiding Handelsingenieur, maar inhoudelijk zouden de accenten erg verschillen. In hoeverre mate wordt het als een ingenieursrichting bevonden ?
WVK

Re: Bedrijfskundige Systeemtechnieken

Postby Digits » Tue 19 May, 2009 10:35

van de mensen die het volgen heb ik gehoord dat ze er niet echt zo tevreden over zijn. ook zouden er veel te veel mensen die richting volgen als je het vergelijkt met de vraag ernaar.
When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return. - Leonardo da Vinci

Digits Creations
Digits

Postby Jeroen De Kooning » Tue 19 May, 2009 14:06

Een van de proffen zei daar eens dat die master meer een manama voor industrieel ingenieurs is, dan een manaba voor burgerlijk ingenieurs.

van horen zeggen é
Jeroen De Kooning

Postby dmo » Wed 20 May, 2009 13:15

Digits wrote:ook zouden er veel te veel mensen die richting volgen als je het vergelijkt met de vraag ernaar.

30 man per jaar teveel?
dan kunnen ze beter die richting opdoeken

zijn er reacties die niet van horen zeggen zijn?
dmo

Postby Black Horizon » Wed 20 May, 2009 13:18

dmo wrote:30 man per jaar teveel?
dan kunnen ze beter die richting opdoeken

dat fire safety engineering-ding is nog minder vraag naar denkek
The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong, is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair.
-- Douglas Adams, Mostly Harmless
Black Horizon

Postby Vincent » Wed 20 May, 2009 20:42

ik vind dat persoonlijk een heel gevaarlijke keuze, technische kennis is wat ons burgerlijk ingenieur maakt. Als ik dan zien naar de studiegids [url="http://www.opleidingen.ugent.be/studiegids/2008/NL/FACULTY/TW/MABA/EMBKSY/000103/INDEX.HTM"]link studiegids[/url] dan ben ik toch niet overtuigd. Het is allemaal veel te basic en dit kan je beter volgen na de opleiding burgerlijk ingenieur.

Vergeet ook niet dat er soms veel studiepunten zijn voor keuzevakken daar kan je ook al het een en ander mee bijleren over bedrijfskunde.

Trouwens misschien iets voor de mensen die wat economie en bedrijfskunde willen combineren:
bedrijfsfinanciering en financieel management kunnen misschien een goeie aanrader zijn.
Vincent

Postby WVK » Thu 21 May, 2009 0:36

Probleem met zoiets gelijkaardigs na de opleiding Burgerlijk Ingenieur te volgen is dat het dan meestal om een 1-jarig programma gaat (minder uitgebreid), dat je dan nog langer moet studeren (6+ i.p.v. 5 jaar) maar vooral dat MaNaMasters vaak duur zijn. (zoals bv. die Master in Industrieel Beheer die bovenop het gewone inschrijvingsgeld nog eens 3000 EUR per jaar kost, en die moet je verplicht spreiden over minstens 2 jaar, dus da's dan 7000 EUR enkel voor de inschrijving!!)

't Lijkt me trouwens geen zuivere opleiding bedrijfskunde. Ten eerste heb je toch al 3 jaar traditionele ingenieursvorming achter de rug (in de Angelsaksische wereld is het niet abnormaal om na 3 jaar universitaire ingenieursstudies reeds het ingenieursberoep officieel uit te oefenen) en zijn de meeste vakken in die master eerder technisch en kwantitatief getint. (logistiek, transport, ontwerp van productiesystemen, industriele statistiek, tijdstudie, computersimulaties, technieken uit operationeel onderzoek) Qua zuivere bedrijfskundevakken zijn er op die 2 jaar maar een 4-tal vakken bij lijkt me ...
WVK

Postby valliana » Thu 21 May, 2009 8:10

WVK wrote:Probleem met zoiets gelijkaardigs na de opleiding Burgerlijk Ingenieur te volgen is dat het dan meestal om een 1-jarig programma gaat (minder uitgebreid), dat je dan nog langer moet studeren (6+ i.p.v. 5 jaar) maar vooral dat MaNaMasters vaak duur zijn. (zoals bv. die Master in Industrieel Beheer die bovenop het gewone inschrijvingsgeld nog eens 3000 EUR per jaar kost, en die moet je verplicht spreiden over minstens 2 jaar, dus da's dan 7000 EUR enkel voor de inschrijving!!)

Het idee van die manama is dan ook niet om die op eigen initiatief na uw studies te volgen. Die manama is volledig gericht op mensen die willen doorgroeien in hun bedrijf en daardoor met sponsering van hun bedrijf hun opleiding volgen die hen voorbereiden op hun verdere loopbaan. Daardoor is het hoge inschrijvingsgeld veel minder een probleem en is dat is ook de reden waarom het twee jaar duurt (die mensen doen nog een voltijdse job ook hé) en de lessen enkel op vrijdag middag en zaterdag gegeven worden.
Juicht Belgen, juicht in brede vol' akkoorden - Van Haspengouw tot aan het Vlaamse strand, - Van Noord tot Zuid, langs Maas- en Scheldeboorden, - Juicht, Belgen juicht, door gans het Vaderland.
Een man'lijk volk moet man'lijk kunnen zingen, - Terwijl het hart naar eed'le fierheid streeft. - Nooit zal men ons van onze haard verdringen - Zolang een Belg, 't zij Waal of Vlaming leeft.
Nooit zal men ons van onze haard verdringen - Zolang een Belg, 't zij Waal of Vlaming leeft.
valliana

Postby Joskeuh » Wed 03 Jun, 2009 12:46

Als alles goed gaat, studeer ik over een aantal weken af als master in de bedrijfskundige systeemtechnieken en operationeel onderzoek (IE&OR). Dus ik kan mss een paar dingen vertellen die niet "van horen zeggen" zijn.

- vraag vanuit bedrijven: voor zover ik weet zijn er in onze klas al behoorlijk wat mensen met een jobaanbieding. De meesten die actief naar een job gezocht hebben, hebben toch minstens wel ergens een aanbieding gekregen. Het is wel zo dat dit vaak ook jobs zijn die je net zo goed met een andere ir-master had kunnen bemachtigen. Het is natuurlijk wel zo dat de richting ook nog niet echt gekend is bij de bedrijven en zij voor bepaalde jobs die in ons vaarwater liggen (supply chain enzo) ook nog niet specifiek naar het IE&OR-profiel zoeken, maar hopelijk verandert dit snel in de komende jaren.

- niveau: ik heb zelf enkel deze master gevolgd en kan dus niet volledig vergelijken, maar ik moet zeggen dat er zeker een aantal vakken tussen zitten die van hoog niveau zijn en/of zeer interessant zijn (operationeel onderzoek, industriele statistiek, financiele analyse, investeringsanalyse,...), maar er zijn ook een aantal vakken tussen waarvan het niveau in mijn ogen dan weer te laag ligt, ofwel die ik niet interessant vind. Maar ik weet niet of dit zo verschillend is van andere masters, want ik heb ook een aantal keuzevakken gekozen uit elektrotechniek/comp.wet. en daar zat ook een vak of twee tussen waarvan het niveau bedenkelijk was...

-vakinhoud: Vakken als operationeel onderzoek, industriele statistiek, investeringsanalyse, ... zijn zeker vakken die heel interessant zijn en waar je later zeker iets aan hebt. Een aantal andere vakken daarentegen vond ik minder van inhoud (vb: tijd- en methodestudie, human factors in engineering (=ergonomie),...). Bij die vakken had ik vaak het gevoel dat ik die in een korte workshop ook wel had kunnen leren, moest ik ze ooit nodig hebben voor mijn werk.

- uiteindelijk ben ik niet ontevreden over de richting, maar als ik opnieuw de keuze zou moeten maken zou ik eerder elektrotechniek zijn blijven volgen en dan bv. de bedrijfskunde minor genomen hebben, of gewoon een aantal keuzevakken. Want het is inderdaad zo dat je met een andere major meestal voor dezelfde jobs kan gaan solliciteren, maar met een bedrijfkundige master kan je niet meer zo snel meedingen voor een veel technischer job.
Joskeuh

Postby WolfVK » Mon 27 Jul, 2009 14:42

Kan iemand die de richting gevolgd heeft me vertellen of de volgende vakken die volgens het lessenrooster blijkbaar iedere week gegeven worden, eventueel maar sporadisch ingepland zijn ?

Inleiding tot bedrijfs- en productiebeheer
Inleiding tot operationeel onderzoek
Tijd- en methodestudie

Uit ervaring weet ik dat het soms voorkomt dat een vak in werkelijkheid met veel minder lessen gegeven wordt. (bv. oefeningenlessen die bijlange niet iedere week plaatsvinden)

Aangezien ik deze als werkmens de facto deeltijds wens te volgen, is het handig te weten grofweg hoeveel vrijaf ik nodig heb.
WolfVK

Postby fbrondel » Mon 27 Jul, 2009 21:33

Voor al deze vakken wordt, zoals op het rooster vermeld, iedere week les gegeven. Wel is het zo dat bedrijfs- en productie beheer voor de helft bestaat uit het schrijven van een businessplan (dit was toch vorig jaar zo) en daarvoor komt er iedere woensdagnamiddag een gastspreker uitleg geven over zijn business.
fbrondel

Postby WolfVK » Tue 28 Jul, 2009 13:29

Is er ergens een lijst met thesisonderwerpen te vinden van deze richting ? (bv. die van afgelopen jaar)
WolfVK

Postby Nick V » Tue 04 Aug, 2009 12:33

WolfVK, WVK

Blijkbaar ben je vrij sterk geïnteresseerd in de afstudeerrichting MBSOR.
Als je specifieke vragen hebt over de opleiding kan je me steeds pm'en. Ik heb het eerste masterjaar afgewerkt en ben momenteel stage aan het lopen binnen het vakgebied.
Als je je emailadres pm't stuur ik je een overzicht van de thesisonderwerpen van volgend jaar aan de vakgroep.

Onzinnige discussies door mensen die de opleiding niet zelf gevolgd hebben zijn ook hier, http://vtk.ugent.be/forum/viewtopic.php?f=2&t=28386,terug te vinden.Ieder die zonder vooroordelen info wenst over de opleiding kan me trouwens pm'en, zo kan je zelf oordelen of de opleiding iets voor jou is of niet.
Nick V

Postby Vankodeck » Sat 21 Aug, 2010 12:18

Heb momenteel ongeveer de helft van de master gedaan (qua studiepunten, maar soms in iets andere volgordes ... ik studeer maar deeltijds) en de vrees dat het te gemakkelijk zou zijn heb ik gelukkig ervaren als ongegrond. Dat het minder lastig en theoretisch en droog is dan de eerste bachelorjaren van de opleiding burgerlijk ingenieur is waar. Maar dat geldt evengoed voor de meeste/alle ingenieursmasters. Als ik de tijd die ik spendeer aan lessen, werkjes en studeren optel, dan kom ik gemiddeld per vak toch uit op een mooi aantal uren waardoor mijn semester toch overvol zit. Tenzij ik misschien toevallig tot nu toe de minder belastende vakken zou genomen heb ... (heb trouwens ook 18 stp genomen uit de master computerwetenschappen, en die vakken vond ik eigenlijk minder belastend, maar natuurlijk zijn die paar vakken niet per se representatief).

Mijn persoonlijke indruk is dat ze heel gierig zijn qua geven van punten. Als je je cursus kent, is de kans zeer groot dat je slagen zal (i.t.t. sommige bachelorvakken), maar om de een of andere reden lijkt het me toch zeer moeilijk om meestal hoog te scoren. En dan terwijl ik in 1e bach gemakkelijk voor Natuurkunde een 15/20 ofzo kon halen. Je kan perfect al je werkjes met zorg inleveren, heel de cursus studeren, op het eerste zicht een goed examen afleggen, en toch maar een 11 of 12 behalen :(

De lessen hebben vaak een grotere meerwaarde dan bij bachelorvakken en dan heb ik het helemaal niet over notities verkrijgen ofzo. Waarschijnlijk omdat de meeste proffen ook werken in het bedrijfsleven dan wel er ooit gewerkt hebben. De werkjes zijn zeker niet allemaal even moeilijk en/of abstract, maar navenant de gekozen vakken zit je toch al gauw over de 20 werkjes per 60 stp vakken. (paper schrijven, fabrieksbezoeken en dan verslag met analyses maken over werkinhoud, businessplan opstellen, operationele cases oplossen, heuristieken implementeren in software om er mee te kunnen experimenteren, etc.) Sommige zijn maar een paar dagen werk, andere benaderen al gauw anderhalve week.

Ook inhoudelijk ben ik zeer tevreden. (hoewel ik punten zie ter verbetering, maar da's in iedere opleiding) Omdat er al iets bestaat als de opleiding 'handelsingenieur' differentieert men gelukkig daar de opleiding voldoende van vind ik opdat het bij een ingenieursfaculteit thuishoort. In Nederland bv is echter 'Ingenieur Technische Bedrijfskunde' een stuk bedrijfskundiger en daardoor niet 'ingenieurs' genoeg naar mijn eigen mening. Er zijn genoeg vakken of soms delen van vakken waarin wiskundige maturiteit vereist is, dat mijn basiskennis wiskunde toch voldoende kan aangewend worden. (zoiets apprecieer ik) En moest iemand die mening niet toegedaan zijn, kan hij/zij nog altijd de major 'Operationeel Onderzoek' kiezen om daar extra nadruk op te leggen. Dat het vakgebied trouwens niet klassiek traditioneel stereotype technisch is (zoals ontwerpen van bruggen, machines, etc.) is geen tegenargument. Want dan is computerwetenschappen, toegepaste natuurkunde, etc. dat ook niet. Maar het valt uiteindelijk wel onder toegepaste wetenschap. (kijk bv eens naar die reportage op National Geographic over die grootschalige winning uit olievelden (zand), bv daar komt dit vakgebied overal voor, maar natuurlijk heel wat minder tastbaar en zichtbaar voor de leek)

De benaming is spijtig genoeg wat misleidend voor de onwetenden. Men had het misschien beter 'operationele systeemtechniek' genoemd, maar dan klonk 'operationeel onderzoek' erachter minder goed terwijl dat er wel thuishoort voor de internationele herkenbaarheid. (in het Engels is het vakgebied gekend als IE&OR = Industrial Engineering and Operations Research, met Industrial Engineering een afkorting van Industrial & Systems Engineering, waarbij 'Industrial' een historisch behouden benaming is die niets met het lokale Vlaamse/Belgisch begrip 'Industrieel Ingenieur' te maken heeft).
Vankodeck

Postby Guest » Fri 01 Oct, 2010 12:51

Daar ben ik het niet mee eens.
Ik begin nu mijn laatste jaar bedrijfskunde en heb voordien een bachelor burgie gedaan.

Vankodeck wrote:Heb momenteel ongeveer de helft van de master gedaan (qua studiepunten, maar soms in iets andere volgordes ... ik studeer maar deeltijds) en de vrees dat het te gemakkelijk zou zijn heb ik gelukkig ervaren als ongegrond. Dat het minder lastig en theoretisch en droog is dan de eerste bachelorjaren van de opleiding burgerlijk ingenieur is waar. Maar dat geldt evengoed voor de meeste/alle ingenieursmasters. Als ik de tijd die ik spendeer aan lessen, werkjes en studeren optel, dan kom ik gemiddeld per vak toch uit op een mooi aantal uren waardoor mijn semester toch overvol zit. Tenzij ik misschien toevallig tot nu toe de minder belastende vakken zou genomen heb ... (heb trouwens ook 18 stp genomen uit de master computerwetenschappen, en die vakken vond ik eigenlijk minder belastend, maar natuurlijk zijn die paar vakken niet per se representatief).

Ik heb absoluut het gevoel dat ik veel minder tijd spendeer aan mijn opleiding. Er wordt minder lesgegeven dan in de bachelor en opletten in de les is meestal voldoende om het vak helemaal te begrijpen dus is studeren buiten de examenperiodes niet echt nodig. Ik maak hooguit wat oefeningen en werk aan men projectjes. Vergeleken met mensen uit andere richtingen had ik zeker meer tijd over.
Bovendien vind ik de vakken echt wel gemakkelijker. In mijn bachelor kwam het geregeld voor dat ik uren op 1 blad zat te staren in een poging om het te begrijpen, nu blader ik met gemak mijn cursussen door.
Naar mijn mening worden de moeilijke aspecten aan de cursussen expliciet ontweken door de prof. Wanneer er wiskunde dreigt aan de pas te komen, wordt er vermeld dat die wiskunde niet belangrijk is: je moet de principes begrijpen, maar de wiskunde die daarachter zit niet. Dat zou mi niet mogen in een richting ingenieurswetenschappen.

Vankodeck wrote:Mijn persoonlijke indruk is dat ze heel gierig zijn qua geven van punten. Als je je cursus kent, is de kans zeer groot dat je slagen zal (i.t.t. sommige bachelorvakken), maar om de een of andere reden lijkt het me toch zeer moeilijk om meestal hoog te scoren. En dan terwijl ik in 1e bach gemakkelijk voor Natuurkunde een 15/20 ofzo kon halen. Je kan perfect al je werkjes met zorg inleveren, heel de cursus studeren, op het eerste zicht een goed examen afleggen, en toch maar een 11 of 12 behalen :(

Bij mij is het net andersom. Ik heb nu veel hogere punten dan in mijn bachelor.

Vankodeck wrote:De lessen hebben vaak een grotere meerwaarde dan bij bachelorvakken en dan heb ik het helemaal niet over notities verkrijgen ofzo. Waarschijnlijk omdat de meeste proffen ook werken in het bedrijfsleven dan wel er ooit gewerkt hebben. De werkjes zijn zeker niet allemaal even moeilijk en/of abstract, maar navenant de gekozen vakken zit je toch al gauw over de 20 werkjes per 60 stp vakken. (paper schrijven, fabrieksbezoeken en dan verslag met analyses maken over werkinhoud, businessplan opstellen, operationele cases oplossen, heuristieken implementeren in software om er mee te kunnen experimenteren, etc.) Sommige zijn maar een paar dagen werk, andere benaderen al gauw anderhalve week.

De meeste lessen vond ik zelf ook boeiend. Werkjes waren er inderdaad in overvloed, maar bij andere masters is dit gelijkaardig denk ik.

Vankodeck wrote:Ook inhoudelijk ben ik zeer tevreden. (hoewel ik punten zie ter verbetering, maar da's in iedere opleiding) Omdat er al iets bestaat als de opleiding 'handelsingenieur' differentieert men gelukkig daar de opleiding voldoende van vind ik opdat het bij een ingenieursfaculteit thuishoort. In Nederland bv is echter 'Ingenieur Technische Bedrijfskunde' een stuk bedrijfskundiger en daardoor niet 'ingenieurs' genoeg naar mijn eigen mening. Er zijn genoeg vakken of soms delen van vakken waarin wiskundige maturiteit vereist is, dat mijn basiskennis wiskunde toch voldoende kan aangewend worden. (zoiets apprecieer ik) En moest iemand die mening niet toegedaan zijn, kan hij/zij nog altijd de major 'Operationeel Onderzoek' kiezen om daar extra nadruk op te leggen. Dat het vakgebied trouwens niet klassiek traditioneel stereotype technisch is (zoals ontwerpen van bruggen, machines, etc.) is geen tegenargument. Want dan is computerwetenschappen, toegepaste natuurkunde, etc. dat ook niet. Maar het valt uiteindelijk wel onder toegepaste wetenschap. (kijk bv eens naar die reportage op National Geographic over die grootschalige winning uit olievelden (zand), bv daar komt dit vakgebied overal voor, maar natuurlijk heel wat minder tastbaar en zichtbaar voor de leek)

Differentiatie tov handelsingenieur. Op het infomoment zeiden de proffen inderdaad dat bedrijfskunde en handelsingenieur totaal verschillend waren. Ik geloofde dat, maar af en toe twijfel ik toch:
- Vanaf dit jaar bestaat er een lijst met keuzevakken (hierzo) die gevolgd mogen worden naast alle vakken aan de Firw. 7 van de 11 vakken wordt gegeven aan de handelsingenieurs...
- Bij het begin van het schooljaar in mijn 1e master bleken er een aantal handelsingenieurs in de klas te zitten, zij zouden instromen. Exacte quote van de prof: "Waarom studeren jullie dit, jullie hebben dit toch al gezien?" Volgens mij hebben zij de opleiding ook in 1 jaar kunnen voltooien wegens credits voor bepaalde vakken.

Vankodeck wrote:De benaming is spijtig genoeg wat misleidend voor de onwetenden. Men had het misschien beter 'operationele systeemtechniek' genoemd, maar dan klonk 'operationeel onderzoek' erachter minder goed terwijl dat er wel thuishoort voor de internationele herkenbaarheid. (in het Engels is het vakgebied gekend als IE&OR = Industrial Engineering and Operations Research, met Industrial Engineering een afkorting van Industrial & Systems Engineering, waarbij 'Industrial' een historisch behouden benaming is die niets met het lokale Vlaamse/Belgisch begrip 'Industrieel Ingenieur' te maken heeft).

Ook hier heb ik nog een opmerking.
Bedrijfskunde is inderdaad misleidend. Veel mensen denken dat er veel meer economie wordt gegeven dan eigenlijk het geval is. Bovendien is de minor Bedrijfskunde niet representatief voor Bedrijfskundige Systeemtechnieken. De minor heeft bv Ondernemingsrecht wel en de Van Goubergen vakken niet.
De term "Industrial Engineering" is zeker niet overal gekend, soms wordt dit verward met Werktuigkunde.
Wat men in sommige landen onder Production Engineering verstaat ligt soms dichter bij Bedrijfskundige Systeemtechnieken dan wat men onder Industrial Engineering verstaat.
Guest

Postby ikkeikke » Sun 10 Oct, 2010 12:14

1) Het heeft niet iets specifiek met uw mening te maken, het IS gewoon zo dat bepaalde diepere aspecten van de wiskunde ontweken wordt. Dit is trouwens ook door de prof zo expliciet gezegd geweest in de les!! Er is al meerdere keren gezegd geweest dat de volledig sluitende theoretische onderbouw voer is voor wiskundigen. Als je daar meer over wil weten zit je in de verkeerde opleiding. Bij de ingenieurs is de achterliggende theorie niet volledig sluitend, (wat niet wil zeggen dat de ingenieurs geen enkel inzicht zouden hebben in de theorie) maar op die manier is er wel tijd om de technieken anderzijds in een eerder technisch-industriele context aan te wenden. (anderzijds is het verschil met zuivere managers dan weer dat management in het algemeen meestal TOTAAL GEEN benul heeft van de werking van de kwantitatieve/wiskundige technieken)

2) Die lijst keuzevakken is nog maar iets van dit jaar en ik neem trouwens toch vakken buiten die lijst. Men is afgekomen met die lijst vanwege het gebrek aan inspiratie bij sommige studenten om zelf op zoek te gaan naar keuzevakken binnen en buiten de faculteit.

Trouwens, de keuzeruimte is maar het aanvullend gedeelte van de opleiding. (22 stp) En in andere masters hebben studenten sowieso ook de neiging om vrij te nemen keuzeruimte in te vullen met louter de gemakkelijkst mogelijke vakken. Er bestaat zo ook een facultaire keuzelijst en die zou ook maar allesbehalve moeilijk zijn.

3) De situatie van de handelsingenieurs die instromen is trouwens opgelost:

vanaf dit academiejaar geeft men hen vrijstelling voor gelijkaardige vakken (financiele analyse en beheer, project management, kostprijsberekening en investeringsanalyse, inleiding tot operationeel onderzoek, en inleiding tot bedrijfs- en productiebeheer) en vervolgens wordt die vrijgekomen ruimte terug ingevuld met alternatieve verplichte vakken uit andere richtingen van de faculteit ingenieurswetenschappen. Op deze manier moeten ook zij toch de volledige 120 stp doen. (die alternatieve vakken zijn dan oa modelleren en regelen van dynamische systemen, mechanische productietechnologie, capita selecta mathematicae, toegepaste probabilitiet, programmeren, algoritmen en datastructuren, ...) Voor de rest volgen ze hetzelfde curriculum.
ikkeikke

Postby valliana » Sun 10 Oct, 2010 13:17

ikkeikke wrote:(die alternatieve vakken zijn dan oa modelleren en regelen van dynamische systemen, mechanische productietechnologie, capita selecta mathematicae, toegepaste probabilitiet, programmeren, algoritmen en datastructuren, ...) Voor de rest volgen ze hetzelfde curriculum.

tss.
Systeem en signaal analyse was duidelijk weer te moeilijk.
Juicht Belgen, juicht in brede vol' akkoorden - Van Haspengouw tot aan het Vlaamse strand, - Van Noord tot Zuid, langs Maas- en Scheldeboorden, - Juicht, Belgen juicht, door gans het Vaderland.
Een man'lijk volk moet man'lijk kunnen zingen, - Terwijl het hart naar eed'le fierheid streeft. - Nooit zal men ons van onze haard verdringen - Zolang een Belg, 't zij Waal of Vlaming leeft.
Nooit zal men ons van onze haard verdringen - Zolang een Belg, 't zij Waal of Vlaming leeft.
valliana

Postby Gast7 » Wed 27 Oct, 2010 11:43

Er wordt minder lesgegeven dan in de bachelor en opletten in de les is meestal voldoende om het vak helemaal te begrijpen dus is studeren buiten de examenperiodes niet echt nodig. Ik maak hooguit wat oefeningen en werk aan men projectjes.

Voor project management, tijd- en methodestudie, operationeel ontwerp, ... geldt dit ja,

maar industriele statistiek, beide vakken over operationeel onderzoek, ... moest ik toch wel redelijk goed onderhouden tijdens het jaar.
Gast7

Postby AMPL » Wed 01 Dec, 2010 14:40

Kan ik goed begrijpen ja.

In praktijk is het voor de meesten in deze richting blijkbaar echter geen verhaal van OF, OF, maar van EN, EN. De meesten hebben namelijk reeds een volledige opleiding achter de rug en doen deze MaNaBa gewoon extra bij.

Er zitten veel industrieel ingenieurs, een handvol handelsingenieurs (met een aangepaste programma), ik ken ook iemand die reeds burgerlijk ingenieur is in een andere richting, iemand met een master informatica, enz.

Afgaande op de rest van de klas heb ik alleszins niet de indruk dat mensen zich vervelen momenteel in het 1e sem van de 2e master, integendeel :mrgreen: Velen vragen zich met afgrijzen af hoe ze alles moeten afkrijgen, maar dan nog blijft dat een persoonlijk gegeven.

Joskeuh wrote:- uiteindelijk ben ik niet ontevreden over de richting, maar als ik opnieuw de keuze zou moeten maken zou ik eerder elektrotechniek zijn blijven volgen en dan bv. de bedrijfskunde minor genomen hebben, of gewoon een aantal keuzevakken. Want het is inderdaad zo dat je met een andere major meestal voor dezelfde jobs kan gaan solliciteren, maar met een bedrijfkundige master kan je niet meer zo snel meedingen voor een veel technischer job.
AMPL

Return to Onderwijs, FRiS en meer van dat...