Invoerverbod bontsoorten

Dé uitlaatklep voor als het allemaal wat te veel wordt.

Wat denk je over het invoerverbod op die 3 bontsoorten?

Schitterende maatregel!
31
67%
Schandalig, mensen moeten zelf beslissen hoe ethisch ze willen zijn
6
13%
examens, Examens, EXAMENS!!!!! (= geen mening)
9
20%

Total votes : 46

Invoerverbod bontsoorten

Postby Netschaap » Fri 28 May, 2004 20:22

Staat op VRTnieuws.net:

ma 28/05/04 - Vanaf 4 juni is in ons land de invoer van honden-, katten- en zeehondenbont en van afgeleide producten verboden. Dat heeft minister van Economie Fientje Moerman (VLD) beslist. In het najaar wordt ook de handel in dit soort bont verboden.

België is het eerste land ter wereld dat zeehondenbont verbiedt. Moerman wil met het verbod een signaal geven aan Europa en zegt ervan overtuigd te zijn dat andere landen ons voorbeeld zullen volgen. Luxemburg en Nederland zouden daar alvast over nadenken.

Aziatische landen kweken en doden jaarlijks twee miljoen honden en katten voor hun pels. De dieren leven en sterven in verschrikkelijke omstandigheden. Een groot deel van de huiden komt in Europa terecht voor verwerking in schoenen, kleren en bont.

Het nationale importverbod is een eerste stap. In het najaar moet ook de handel in honden-, katten,- en zeehondenbont worden verboden, maar eerst dient de Raad van State nog advies uit te brengen.

De dierenrechtenorganisatie Gaia is bijzonder gelukkig met de maatregel. Voorzitter Michel Vandenbossch zegt dat het "een krachtig signaal is aan de rest van Europa om de wreedheid waarmee dergelijke producten gefabriceerd worden niet langer te ondersteunen".

Fantastische maatregel vind ik, we mogen er erg trots op zijn dat wij het eerste land ter wereld zijn dat zo'n invoerverbod oplegt...
Imagination is more important than knowledge
Netschaap

Postby Sylvain » Fri 28 May, 2004 20:39

Goeie regel, al vraag ik mij af waarom men niet meteen alle kweek van pelsdieren verbiedt. Fretten en zo worden daar ook nog altijd voor gekweekt hé. 't Is niet omdat in onze maatschappij honden en katten de status van troeteldier verkregen hebben, dat we de aziaten als (vul zelf maar een woord in) moeten beschouwen. Wij kweken wel andere beesten voor hun pels...

Jacht op dieren voor hun pels vind ik zowieso niet kunnen, vele andere vormen van jacht eigenlijk ook niet.
Sylvain

Postby Sam Vanloocke » Fri 28 May, 2004 20:43

Ok, kweek dan katten ook voor hun vlees. En als ge ze slacht kunt ge nog dien pels ook gebruiken. Eigenlijk zou ik wel eens kat willen eten, of eenkeer hond. Tmoe nie altijd ree of struisvogel of vette ganzeleverkes zijn hé. Eenkeer iets exotisch moe ook kunnen.
Ik ben geiliger dan de pint!
In het land van de blinden is eenoog hofnar
Sam Vanloocke

Postby Sylvain » Fri 28 May, 2004 20:46

Der lopen hier twee zwerfkatten voor de Vermeylen. Geïnteresseerd?
Sylvain

Postby Arsène » Fri 28 May, 2004 20:50

Dat die dieren in dieronwaardige omstandigheden van het leven worden beroofd, dat is het probleem.
Gaat dat veel helpen met de invoer te verbieden?
Misschien.
Kunnen we ze hier kweken en deftig controleren.
Geography is everywhere.
Arsène

Postby Sam Vanloocke » Fri 28 May, 2004 20:58

Tja, da kan voor u al geen probleem zijn, maar zijt maar zeker dat er vreed groot protest zou komen moest er ergens in belgie een katten of hondenkwekerij moeten komen, louter om die beesten later te slachten. Ze gaan dan afkomen met die argumenten van 'heb je totaal geen respect voor 's mens beste vrienden' of iets in dien aard. Of zeggen ze 'zou jij graag hebben dat jouw katten op je bord terecht komen'. Maar neeeeeen! Als ik konijtjes als huisdier heb, dan komen er ook niet mensen af om ze mee te nemen om ze daarna te slachten. Btw, ik heb 2 katten en zie niet direct zitten om ze op te eten, maar kben er wel curieus naar (niet naar hoe mijn katten smaken he, die zijn waarschijnlijk al te taai, maar hoe kat int algemeen smaakt)
Sam Vanloocke

Postby duvel » Fri 28 May, 2004 21:11

Dat ze de invoer verbieden op pelsen afkomstig van dieren waar effectief op gejaagd moet worden, zoals de zeehond, vind ik het maar al te logisch dat er een verbod op komt, zeker als het dier in kwestie eeb bedreigde soort is.
Ik heb echter niet de minste problemen om honden en katten te kweken voor hun vel. We kweken toch ook koeien en varkens en kippen in legbatterijen en konijnen en zoverder? Waarom dat geen honden en katten? Uiteraard moeten die beesten dan in de regels van de kunst worden afgemaakt, zo pijnloos mogelijk.
Si Dieu avait voulu que l'on prenne la vie sérieusement, il ne nous aurait pas donné le sens de l'humour.

Acta fabula. Qualis artifex pereo!
duvel

Postby duvel » Fri 28 May, 2004 21:17

Sylvain wrote:Jacht op dieren voor hun pels vind ik zowieso niet kunnen, vele andere vormen van jacht eigenlijk ook niet.

U moogt uiteraard denken wat u wil, maar jacht is echt noodzakelijk om het dierenbestand in evenwicht te houden. veel jagers doen meer voor de natuur dan de modale mens. Met jagers bedoel ik uiteraard niet die parvenus die fazanten zodanig vetmesten dat ze niet meer kunne vliegen en ze dan en masse neerschieten voor de lol en zonder zelf een kilometer te hebben gewandeld. Een echte jager laat het dier een kans. Maar jagen is, zoals ik al zei, noodzakelijk.
Si Dieu avait voulu que l'on prenne la vie sérieusement, il ne nous aurait pas donné le sens de l'humour.

duvel

Postby Arsène » Fri 28 May, 2004 21:20

Nog een bedenking:

Waarom gaan de meeste mensen een lieveheersbeestje buiten zetten als het binnenvliegt en een vlieg gewoon neerslaan?
Geography is everywhere.
Arsène

Postby duvel » Fri 28 May, 2004 21:22

Karmann wrote:Nog een bedenking:

Waarom gaan de meeste mensen een lieverheersbeestje buiten zetten als het binnenvliegt en een vlieg gewoon neerslaan?

Zet het lieveheersbeestje op Uw rozen en het eet Uw bladluizen op. Een vlieg niet, zoemt, is vuil en lelijk.

duvel

Postby Arsène » Fri 28 May, 2004 21:26

duvel wrote:

Waarom gaan de meeste mensen een lieverheersbeestje buiten zetten als het binnenvliegt en een vlieg gewoon neerslaan?

Zet het lieveheersbeestje op Uw rozen en het eet Uw bladluizen op. Een vlieg niet, zoemt, is vuil en lelijk.

Die vlieg heeft ook wel ergens zijn nut in het ecologisch systeem.
Geography is everywhere.
Arsène

Postby duvel » Fri 28 May, 2004 21:30

Karmann wrote:
duvel wrote:

Die vlieg heeft ook wel ergens zijn nut in het ecologisch systeem.

Ja. Net zoals muggen mensen plagen :evil:

duvel

Postby Forum Gebruiker » Fri 28 May, 2004 21:32

Fientje Moerman is even mongool als haar naam al dat vermoeden.
Forum Gebruiker

Postby den|-|erman » Fri 28 May, 2004 22:05

Een goede maatregel.

Nu is het de vraag hoe lang het zal duren tegen dat een of andere snuggere karkassen of levende dieren invoert om ze hier te villen.
Hier kweken zullen ze wellicht niet doen omdat dat in china goedkoper gaat. :?
den|-|erman

Postby Sylvain » Sat 29 May, 2004 1:24

amnesiac wrote:Tja, da kan voor u al geen probleem zijn, maar zijt maar zeker dat er vreed groot protest zou komen moest er ergens in belgie een katten of hondenkwekerij moeten komen, louter om die beesten later te slachten. Ze gaan dan afkomen met die argumenten van 'heb je totaal geen respect voor 's mens beste vrienden' of iets in dien aard. Of zeggen ze 'zou jij graag hebben dat jouw katten op je bord terecht komen'. Maar neeeeeen! Als ik konijtjes als huisdier heb, dan komen er ook niet mensen af om ze mee te nemen om ze daarna te slachten. Btw, ik heb 2 katten en zie niet direct zitten om ze op te eten, maar kben er wel curieus naar (niet naar hoe mijn katten smaken he, die zijn waarschijnlijk al te taai, maar hoe kat int algemeen smaakt)

Dat voorstel is reeds geopperd geweest door een of andere hollandse die hier een varkenskwekerij wou opkopen om honden te kweken voor 't vlees (voor 't chinees restaurant ernaast) en de pels. Die heeft immens veel kritiek gekregen!

Ik ben het dan ook eens met u en duvel.
Sylvain

Postby Sylvain » Sat 29 May, 2004 1:25

duvel wrote:
Sylvain wrote:Jacht op dieren voor hun pels vind ik zowieso niet kunnen, vele andere vormen van jacht eigenlijk ook niet.

U moogt uiteraard denken wat u wil, maar jacht is echt noodzakelijk om het dierenbestand in evenwicht te houden. veel jagers doen meer voor de natuur dan de modale mens. Met jagers bedoel ik uiteraard niet die parvenus die fazanten zodanig vetmesten dat ze niet meer kunne vliegen en ze dan en masse neerschieten voor de lol en zonder zelf een kilometer te hebben gewandeld. Een echte jager laat het dier een kans. Maar jagen is, zoals ik al zei, noodzakelijk.

U heeft het woordje "vele" niet gezien in mijn post? ;-)
Sylvain

Postby duvel » Sat 29 May, 2004 8:54

Sylvain wrote:
duvel wrote:

U heeft het woordje "vele" niet gezien in mijn post? ;-)

Ik wist niet echt wat U met vele bedoelde. Maar twas alleszins niet persoonlijk bedoeld...

Voor de liefhebbers: het schijnt dat kat naar konijn smaakt. of omgekeerd.

duvel

Postby Konstantijn Kavafis » Sat 29 May, 2004 9:57

In grote lijnen eens.

1. Als er dan toch honden en katten verbruikt worden hier, laten we ze dan zelf kweken.

2. Ik weet wel niet zo goed waar de grens ligt of op welke basis je beesten mag kweken om te doden. Kwa graad van ontwikkeling is pakweg een konijn en een kat even hoogstaand, dus zie ik ook niet in waarom we een konijn wel en een kat niet mogen eten.

Naar het schijnt zijn varkens heel intelligente beesten. Slimmer dan honden. Dus blijkbaar is 'intelligentie' ook niet echt een criterium. Lastig. Maar toch geen slechte beslissing van Fientje, denk ik. Leve de katten- en hondenkweekindustrie.
Als je op je tocht naar Ithaka vertrekt, smeek dan dat de weg lang mag zijn, en vol gevaren.
Konstantijn Kavafis

Postby Netschaap » Sat 29 May, 2004 10:24

't is juist dat het vreemd is om slechts een beperkt aantal dieren te beschermen nu, maar het is toch al een eerste stap in de goede richting... Ik denk dat ze met die drie gewoon de 'meest schrijnende' hebben proberen aan te pakken...

In feite heeft een kat ofzo niet meer recht op een waardig leven als bvb een rat, dus uiteindelijk zouden er strikte regels moeten komen op het kweken en inzetten van die dieren op alle gebied (ook bvb voor wetenschappelijk onderzoek)... Dieren kweken voor vlees e.d., daar is op zich volgens mij niets mis mee, zolang ze die dieren op een diervriendelijke wijze afmaken en ze tijdens hun leven diervriendelijk behandelen...

Volgende invoer/productieverbod op kikkerbillen, ganzelever en haaivinnen-etenswaren! :wink:
Netschaap

Postby Konstantijn Kavafis » Sat 29 May, 2004 10:39

Jamaar, geef toe dat er een soort van hiërachie te trekken is in de dierenwereld. Een vlieg is iets anders dan een kat, en een gibbon-aapje is iets anders dan een koe. Zeker als beesten ons mensen schade berokkenen zonder er iets zichtbaars voor terug te geven... muggen! bacterieën! schimmels! Sommige zijn nuttig, andere schadelijk...

Misschien moet je daar toch rekening mee houden bij het kweken/slachten. Het heeft geen pas om te zeggen: laat Pol hier maar doodgaan, want die bacterie-beestjes die in hem leven hebben ook het recht op een dierwaardig leven.
Als je op je tocht naar Ithaka vertrekt, smeek dan dat de weg lang mag zijn, en vol gevaren.
Konstantijn Kavafis

Postby Netschaap » Sat 29 May, 2004 11:20

Tuurlijk, het is het recht van elke diersoort om zich te wapenen tegen zijn parasieten... Bacteriën, virussen, ... die moeten we proberen te bestrijden, en dat is zeker ook verantwoordbaar...

Er zijn echter miljoenen beesten waar de mens niets aan heeft, maar die de mens ook eigenlijk niets misdoen... Eigenlijk is het niet ons recht om die zo onrespectvol te behandelen...

De enige gradatie die ik zou kunnen maken tussen de dieren is: zij die parasiteren op de mens, en alle andere... (Waarom zou een gibbon-aapje meer of minder recht hebben op een serieus bestaan als een koe tenslotte?)

Dieren kweken op een waardige manier om ze voor nuttige consumptie te gebruiken is echter niet verkeed... Kweken is misschien wat onnatuurlijk, maar veel organismes leven ten koste van andere - daar kan je op zich dus ook niets tegen inbrengen vind ik...
Netschaap

Postby anonymus » Sat 29 May, 2004 12:21

Waarom gaan de meeste mensen een lieveheersbeestje buiten zetten als het binnenvliegt en een vlieg gewoon neerslaan?

Ooit al een lieveheersbeestje doodgemept? Da stinkt zulle...
anonymus

Postby Sylvain » Sat 29 May, 2004 12:40

Konstantijn Kavafis wrote:2. Ik weet wel niet zo goed waar de grens ligt of op welke basis je beesten mag kweken om te doden. Kwa graad van ontwikkeling is pakweg een konijn en een kat even hoogstaand, dus zie ik ook niet in waarom we een konijn wel en een kat niet mogen eten.

Hoeveel mensen zijn er niet die geen konijn willen eten omdat ze er vroeger een als troeteldier hadden :roll:

Tegenwoordig begint dat echt weer in te komen hé, konijnen. Ontzettend veel vrouwen (geen kinderen hé) kopen een konijntje als huisdier. Hier op de home ook: die doet dat beestje zelfs een leiband aan en laat het elke dag uit op 't graspleintje hier vooraan. 't Is precies met haar hondje dat ze aant wandelen is, alleen is't een langoor.
Sylvain

Postby duvel » Sat 29 May, 2004 14:18

Sylvain wrote: Hier op de home ook: die doet dat beestje zelfs een leiband aan en laat het elke dag uit op 't graspleintje hier vooraan. 't Is precies met haar hondje dat ze aant wandelen is, alleen is't een langoor.

:rotflmao: heeft u geen digitaal toestel waarmee U fotos van die taferelen kunt nemen? En kunt U die dan niet op het net zetten. Dat zou nu eens leuk zijn! Een konijn aan een leiband. Allé zeg. Serieus. :rotflmao:

duvel

Postby Sylvain » Sat 29 May, 2004 15:48

duvel wrote:
Sylvain wrote: Hier op de home ook: die doet dat beestje zelfs een leiband aan en laat het elke dag uit op 't graspleintje hier vooraan. 't Is precies met haar hondje dat ze aant wandelen is, alleen is't een langoor.

:rotflmao: heeft u geen digitaal toestel waarmee U fotos van die taferelen kunt nemen? En kunt U die dan niet op het net zetten. Dat zou nu eens leuk zijn! Een konijn aan een leiband. Allé zeg. Serieus. :rotflmao:

Zal ik de volgende keer eens doen. Als ik ze nog eens zie, heeft ze 't aan hare rekker. :D
Sylvain

Postby duvel » Sat 29 May, 2004 17:45

Sylvain wrote:
duvel wrote:

Zal ik de volgende keer eens doen. Als ik ze nog eens zie, heeft ze 't aan hare rekker. :D

:twisted: :rotfl: :mrgreen: :dancer: :joy:

duvel

Postby Popple » Sat 29 May, 2004 19:42

Sylvain wrote:
Konstantijn Kavafis wrote:2. Ik weet wel niet zo goed waar de grens ligt of op welke basis je beesten mag kweken om te doden. Kwa graad van ontwikkeling is pakweg een konijn en een kat even hoogstaand, dus zie ik ook niet in waarom we een konijn wel en een kat niet mogen eten.

Hoeveel mensen zijn er niet die geen konijn willen eten omdat ze er vroeger een als troeteldier hadden :roll:

Tegenwoordig begint dat echt weer in te komen hé, konijnen. Ontzettend veel vrouwen (geen kinderen hé) kopen een konijntje als huisdier. Hier op de home ook: die doet dat beestje zelfs een leiband aan en laat het elke dag uit op 't graspleintje hier vooraan. 't Is precies met haar hondje dat ze aant wandelen is, alleen is't een langoor.

Geweldig! Super!
Don't know her and already love her...
Konijn(en) van de week:
Image
Popple

Postby Popple » Sat 29 May, 2004 23:56

Even de aandacht vestigen op de link die al "jaren" onder mijn berichtjes staat:

Pluis is Boos

Leek me toepasselijk.
Konijn(en) van de week:
Image
Popple

Postby Sam Vanloocke » Sun 30 May, 2004 14:58

Ik heb vanmiddag konijn gegeten, en het was lekker.
Sam Vanloocke

Postby Sylvain » Sun 30 May, 2004 15:42

amnesiac wrote:Ik heb vanmiddag konijn gegeten, en het was lekker.

:rotflmao:
Sylvain

Return to Roddelpagina