NATS berichten bus “Er is meer dan HTTP”

Here you find the details for the internship named "NATS berichten bus “Er is meer dan HTTP”" in the company i8c.

Name: NATS berichten bus “Er is meer dan HTTP”
Company: i8c

Message Bussen zijn basis bouwstenen voor een event-driven architectuur. Deze technologieën zijn recent terug sterk onder de aandacht gekomen, bvb. met Kafka. Maar er is nog een zeer interessante speler in de open source wereld verschenen: NATS.

Binnen i8c hebben we zeer uitgebreide kennis en ervaring met diverse “berichten bussen” (message buses). Maar nog niet met NATS. Ben jij de student die samen met ons de uitdaging aangaat om dit nieuwe open source product te ontdekken en toe te passen en toepassingen hiermee te koppelen?
Hebben REST en HTTP (1.1) hun piek bereikt? Is het zinvol om – zeker binnen je bedrijfsgrenzen – over te schakelen naar een message bus die naast het request/reply patroon, ook publish/subscribe met atmost-once en at-least-once-delivery ondersteunt?
Wat basis info over NATS: • Op basis van publish/subscribe patroon • “Unreliable”: berichten worden in memory verwerkt • Tekst gebaseerd protocol in tegenstelling tot HTTP/2 en gRPC • Gepositioneerd als alternatief voor http gebaseerde protocollen zoals REST, gRPC e.a.
Geplande activiteiten: • Inwerken en leren: messaging, pub/sub, containers (Docker), cloud en veel NATS • Test opstelling met Kafka om performance te evalueren, bij voorkeur gebruik makend van Kubernetes in public cloud • Ontwikkelen van prototypes (time boxed), suggesties: o Communicatie van Javascript in browser naar NATS services o Neutrale en performance oplossing voor inter-cloud communicatie o Gebruik van NATS in combinatie met Camel integratie framework o Saga’s, data synchronisatie tussen µServices • Algemeen onderzoek naar NATS use cases en alternatieven zoals Kafka of Solace • Documenteren en presenteren van de bevindingen en de “lessons learned” • Belangrijke deliverable is presentatie en rapport wat je online zal publiceren (blog etc)

Wat verwachten we: • Basiskennis van netwerking, Java of andere programmeertaal, beveiliging
13
• Studenten die op grens willen opzoeken tussen applicatieontwikkeling, architectuur en systeembeheer (“DevOps”)